Efter att HOREX lanserade VR6 Roadster förra året har inte mycket hörts om märket, men nu låter den tyska motorcykeltillverkaren meddela att de släpper ytterligare en modell, HOREX VR6 Classic. Läs, se och hör mer av den nya modellen här...
Den klassiskt stukade modellen har använt Roadster-modellen och dess motor som bas, men i det här fallet finner vi trådekrade hjul (3,50x17 och 6,00x17), en ny sadel och en klassiskt röd lackering med silverdetaljer.
VR6-motorn på 1218 kubikcentimeter, en 15-graders V-konfiguration med tre överliggande kamaxlar, har anpassats till den nya modellen med fokus på mer kraft på lägre varvtal. Nu uppges motorn erbjuda 126 hästkrafter som bäst vid 8500 varv och ett maximalt vridmoment på 120 Newtonmeter vid 7000 varv.
Bak finner vi att man bytt till en Sachs-stötdämpare som erbjuder justering av fjäderförspänning och returdäpning, istället för Roadster-modellens fullt justerbara WP-dämpare. Precis som Roadster-versionen sitter en fullt justerbar WP-framgaffel på plats.
För övrigt finner vi en sexstegad växelllåda med hydrauliskt manövrerad våtkoppling, tillsammans med dubbla 320-millimeters bromsskivor (Braking) fram och radiellt monterade fyrkolvsok från Brembo. Bak hejdar ett kolvsok (Brembo) tillsammans med en 264 millimeters bromsskiva från Galfer. Bromssystemet är även försett med ABS typ Bosch 9MB.
Sadelhöjden anges till 820 millimeter och bensintanken lär rymma 17 liter. Horex VR6-Classic uppges väga 249 körklar (visserligen utan bensin i tanken).
Första leverans av modellen uppges ske under augusti månad, och priset i Europa anges till 24.500 Euro.