Under torsdagen fick jag tillfälle att provköra nya KTM 390 Duke på regnhala småvägar i Österrike. Här kan du läsa några av mina första intryck. Komplett reportage med en mer omfattande utvädering kommer under de närmaste dagarna här på Fastbikes.se.
Motorcykeln är extremt lättkörd och en perfekt motorcykel för många. Förutom att vara en passande nybörjarmaskin, är det också en suverän pendlarmaskin och samtidigt tillräckligt potent för att den ska vara rolig även för mer erfarna och krävande motorcyklister. Här får du helt enkelt mycket motorcykel för tämligen lite pengar, med en prislapp på strax under 50.000 kronor.
Det regnhala underlaget inbjöd inte till extrem hårdkörning, men jag fick ändå en bra känsla för motorcykelns främsta egenskaper. Bromsarna är snälla, lättdoserade men samtidigt tillräckligt effektiva för att hejda motorcykeln tämligen raskt. Chassit är smidigt, stadigt och extremt lätthanterligt. Visst känns den ganska liten för min 183 centimeter långa kropp, men utan att för den sakens skull vara FÖR liten eller obekväm.Körställningen är avslappad med en inte alltför skarp benvinkel och där händerna vilar på det raka och ganska breda styret.
Motorn är inget effektmonster, men med finns gott om kraft över ett föredömligt brett register, vilket bidrar till att motorn känns stark och förvånansvärt rapp. För att vara en encylindrig motor på 375 kubikcentimeter är motorgången förvånansvärt snäll utan störande vibrationer. Totalt sett är det här en lyckad modell, som har mycket goda förutsättningar att bli en storsäljare över hela världen.