Under hösten presenterade Zero sina nya 2013-modeller, som är laddade med en hel del nytt. Under torsdagen begav sig Fastbikes.se till Spanien för att provköra de nya elmotorcyklarna från Zero. Här kan du läsa mer om vad som är nytt, och kolla in några filmer.
Inför 2013 har de eldrivna motorcyklarna från Zero uppdaterats rejält. Bland annat uppges deras elmotor "Z-Force" ha fått upp till 125 procent mer effekt (beroende på motorcykelmodell). Zero S och Zero DS uppges nu ha 54 hästkrafter (40 kW) och 92 Nm vridmoment på topp, vilket sägs räcka till för en topphastighet på 153 km/h. Designen är också ny, med nya kåpdetaljer, LED-belysning, nya låsbara förvaringsutrymmen, svart ram och nya färgalternativ.
Numera är passagerarplats standard hos båda Zero S och Zero DS, med ny tvåsitsig sadel. Kraftigare svingarm, mer ergonomiskt utformad ram, styre, fotpinnar och andra detaljer. Motorn är nu en bärande enhet för ramen, för att bland annat bidra till ökad styvhet hos chassit.
Samtidigt uppges även räckvidden ha ökat till 220 km, tack vare ett helt nytt högspännings-elsystem med Z-Force batteripack av senaste snitt. I sortimentet erbjuds fyra helt nya kraftpaket (batterier) på 2.8 kWh, 5.7 kWh, 8.5 kWh, 11.4 kWh. Tack vare det nya modulsystemet är det en snabb och enkel affär att byta från exempelvis ett 2.8 kWh-batteri till ett med större kapacitet (eller ett extra batteri av samma modell).
Zero uppger även att laddningstiden har minskat med 25 procent, hos Zero S och Zero DS. Genom att ladda någon av Zeros motorcyklar med så kallade CHAdeMO-laddningsstationer hävdar Zero att 95% laddning ska uppnås inom loppet av 60 minuter. Samtidigt ska en ny typ av batteriteknik öka livslängden och laddningskapaciteten på batterierna.
Samtliga av Zeros 2013-modeller har uppdaterats med nya bromsar från Nissin.
Inför årets säsong har Zero även lanserat nya Zero FX, som är en helt ny modell, anpassad för att passa bra för såväl stadspendling till att dra en hastig grusvägssväng med. Här finner vi väl tilltagen fjädringsväg och grovmönstrade däck. Det här är Zeros nya värsting som lär accelerera snabbare än någon annan Zero tidigare gjort. Här erbjuds 95 newtonmeter vridmoment och 44 hästkrafter (33 kW) och det hos en motorcykel som totalt uppges väga 125 kilogram.
Bland 2013 års nyheter finner vi även en ny integrerad funktion för smartphones och en ny Zero mobil-App. Med hjälp av detta Bluetooth-system är det möjligt att justera olika parametrar hos motorcykeln med en Iphone eller Android-telefon/enhet. Exempelvis går det att justera motorprestandan, för en sportigare eller mer "ekonomisk" karraktär. Via den särkskilda appen kan man även läsa av batteriets exakta laddningsstatus och hur mycket kraft som förbrukas under körning.
Samtliga av Zeros 2013 modeller är med regenerativt bromssystem, som är justerbart via den nya Zero-Appen, och ska ge längre räckvidd.
Zero MX är nu större, och klassas nu som full-stor, och uppges ha en toppfart på 137 km/h.
Zero DS har 19-tums framhjul tillsammans med ett 17 tum stort bakhjul, för bättre egenskaper vid framförallt offroad-körning, samtidigt som det bidrar till ett större utbud av däck.
Inom kort kommer du kunna läsa Andreas rapport från provkörningen här på Fastbikes.se