Triumph har gett Tiger 1050 en så omfattande sportig uppgradering inför 2013 så att det blev en ny modell: Tiger Sport.

• 10hk högre effekt än Tiger 1050, ger nu 125hk
• Enkelsving och fullt reviderad fjädring
• Helt ny förarergonomi
• Triumph Dynamic Luggage System, tillbehör med 10 kg lastkapacitet per packväska
• Två nya färger och sportig grafik
• Två års garanti med obegränsad körsträcka är standard

 

NHM RHS_White

Triumph har gett Tiger 1050 en så omfattande sportig uppgradering inför 2013 så att det blev en ny modell: Tiger Sport.

Den bakre halvan av cykeln är helt ny, och alla synliga komponenter i fronten är också uppgraderade. 10 extra hästkrafter kommer också från den karaktärsfulla trecylindriga motorn på 1050 kubikcentimeter.

 1232632 1232875

Så här skriver Triumph om nyheten:

Tiger Sport är en äventyrsstukad landsvägsmotorcykel för puristen som föredrar att koncentrera sig på kärnvärdena med en kul motorcykel: en stark och förförisk motor, tajt hantering och en körställning som passar olika vägtyper.

Den levereras med en stor bonus: Triumph arbete till att stärka chassit och uppgradera fjädringen för skarpare kurvtagning har också gjort Tiger Sport mer praktisk och bekväm än tidigare modell. Detta är en av de stora allround-motorcyklarna, spännande slagkraftig och smidig på krävande bakvägar, men mångsidigheten gör den till en seriös tourer och perfekt pendlare.

 1232748

För många förare är Tiger Sport den perfekta sportmotorcykelen, men den är också i stånd att avverka långa sträckor, solo eller två med hög komfort, eller med sin smidighet i den dagliga trafiken och bra synlighet med sin upprätta körställning, pigga motor och uppdaterade ABS bromsar. Förändringarna över den utgående Tiger 1050 har varit omfattande: Nytt chassi – bakdel, sidopaneler och kåpa är nytt, vilket ger Tiger Sport ett smalare, sportigare och mer modernt utseende med en distinkt design. Det finns också en ny bellypan som är standard. Mer kraft - nya revideringar i avgas- och insugningssystem har hjälpt Triumph ingenjörer att släppa loss ytterligare 10 hästkrafter toppeffekt och 6 Nm vridmoment och samtidigt ökat motorns effekt över hela dess varvtalsområde.

 1236099 1237340

Det suggestiva trecylindriga morrandet har förbättrats samtidigt, medan ett större bakre drev också förbättrat acceleration och växellådans ändringar har resulterat i smidigare växlingar.

Effekten är 125hk (123bhp, 92kW) och 104Nm (77lb.ft, 10.6kgm).

Noggrann omarbetning av bränsleinsprutningens kalibrering har resulterat i en förbättring av bränsleekonomin utöver prestandavinster. En Tiger Sport kommer att gå cirka 7% längre på varje tank.

Enkelsvingen är speciellt utformad för Tiger Sport att ge ett sportigare utseende och förbättra utrymmet i den bakre delen, vilket ger utrymme för det nya avgassystemet och större packväskor.

Nya strålkastare - fyra reflektorstrålkastare ersätter de tidigare projektor enheterna vilket minskar vikten, ändrar utseendet på cykeln och påtagligt förbättrar belysningen.

Förbättrad ergonomi - sadeln är 5mm lägre (830mm) och smalare vid fronten, vilket avsevärt förbättrar för kortare förare och öppnar Tiger Sport till ett bredare spektrum av förare. Sitsen är också längre för att skapa mer utrymme för längre förare.

Styret är lägre och föraren kommer närmare för att passa den sportigare karaktären genom att få en mer direkt känsla, tillsammans med den nya kåpan som ger ett bättre vindskydd. Passagerarplatsen är också lägre, och passageraren sitter mer bakom föraren för bättre skydd mot vinden och det blir lättare komma på cykeln.

Förbättrade passagerarhandtag är standard. Större bagagekapacitet - den nya bakramen sänker inte bara passagerarsätet, den är starkare och har gjort det möjligt att montera större valfria packväskor som kan lagra en hel integralhjälm, och med dubbel lastkapacitet mot tidigare med 10kg vardera.

Triumphs banbrytande Dynamic Luggage Systemet sammankopplar väskorna via länkar och en vajer vilket ökar stabiliteten. Nytt reglage – funktionsknappen på vänster handtag gör nu att funktioner kan manövreras med vänster hand utan att man behöver släppa styret och använda instrumentpanelen.

Reviderad geometri - en halv grad brantare styrvinkel och något längre hjulbas förbättrar precision, feedback och stabilitet. Ny fjädring – helt nyutvecklad fullt justerbar fjädring för att ge Tiger Sport dess skarpare känsla med justerbarhet att hantera sin extra lastkapacitet.

Ny ABS - Tiger Sports radiella bromsar backas upp av det senaste systemet med en ny modulator för bättre maximal bromsprestanda och förbättrad känsla. Aluminiumfälgarna är unika för Tiger Sport och kommer utrustade med de senaste, klassledande Pirelli Angel GT däck.

Häpnadsväckande detaljer - Tiger Sport är fullmatat med tankeväckande funktioner, vackert utformade fotstöd, färgade sömmar på dynan, estetiskt tilltalande aluminiumfästen för väska och noggrann styling av ny gaffelkrona och motorkåpor.

Även styrändar är avsedda att se bra ut, och under sätet ett lagringsutrymme för U-lås och ett dedikerat handskfack. På toppen allt av, passform, finish och kvalitet har förbättrats. Färgval - Tiger Sport finns i Crystal White och Diablo Red. Priset på Tiger Sport kommer att offentliggöras i februari och motorcyklarna kommer att finnas hos Triumph återförsäljare i mitten på mars.

I Skandinavien kommer den att ha sin premiär på motorcykelmässan i Stockholm 24-27/1 och Helsingfors 1-3/2.

Ett brett utbud av tillbehör finns för Tiger Sport, utformade för att förbättra både utseende och funktion. Två års fabriksgaranti med obegränsad körsträcka som alla nya Triumph motorcyklar.