Världens mest sålda äventyrsmaskin BMW R1200GS har uppdaterats ännu en gång, och ska nu ha blivit ännu bättre lämpad för äventyrliga långkörningar. Den nydesignade vatten/luft-kylda boxermotorn har precis som tidigare kardandrift. Strax efter klockan 10 idag presenterades den nya versionen på Intermot. Här kan se en actionfilm och du läsa mer om modellen.

Den aktuella BMW R1200GS är inne på sitt nionde produktionsår, och har sålts i över 170.000 exemplar, vilket gör det till den i särklass mest sålda motorcykeln inom denna kategori i världen.

 

motor

BMW har nu satsat på att rusta modellen ännu bättre för framtiden. Bland annat har motorn fått mer kraft, samtidigt har modellen fått mer elektroniska hjälpmedel som ska öka förarsäkerheten. Men den främsta förändringen är att "kylvätskan" numer är kylarvätska istället för olja. Motorn är fortfarande även utvecklad för luftkylning, och vattenkylningen är med så kallat precisions-kylning (som vanligtvis används flitigt inom Formula 1-racingen). Det betyder att vätskekylningen kanaliseras till delar som är i särskilt behov av extra kylning. Motorn fortsätter att använda luftkylning som en viktig del av sin kylning och kommer således även framöver att bibehålla sitt typiska utseende, och tack vare de små och väl integrerade vätskekylarna är det inte helt enkelt att se skillnaden mot föregångaren.

motor2

Vidare finner vi en sexstegad växellåda och en ny våtkoppling med slirfunktion för smidiga nedväxlingar. Precis som tidigare är modellen kardandriven.

BMW uppger nu en toppeffekt på 125 hästkrafter vid 7700 varv och maximalt vridmoment på 125 newtonmeter vid 6500 varv.

Enligt BMW:s DIN-mätning väger standard R1200GS med integral ABS 238 kilogram utan bensin i tanken.

P90104447

En givare hos gashandtaget känner av gashandtagets läge och rapporterar förändringar till motorns styrdator, som i sin tur reglerar spjället elektroniskt. Systemet kallas E-gas, och ska bland annat bidra till bättre gasrespons och en mer exakt gasreglering. Dessutom kan föraren själv välja mellan fem olika motorprogram (tillval) - Rain, Road, Dynamic, Enduro och Enduro Pro, som ger olika motorkaraktärer som lämpar sig för olika körstilar och underlag. Som tillval finns även elektronisk farthållare (cruise controll). Pricken över i är anti-spinnsystemet ASC (Automatic Stability Control) som särskilt anpassats för offroadkörning.

P90104470

Det nya semi-aktiva fjädringssystemet BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) erbjuder en hög med möjligheter såsom att erbjuda maximal förarsäkerhet eller prestanda. ESA läser kontinuerligt av vertikala rörelser hos fram- och bakhjulet. Dessutom finns givare som registrerar fjädringsrörelser och anpassar dämpningen automatiskt beroende på olika parametrar och körförhållanden. Justering av dämpningen hos framgaffeln och stötdämparen sker via elektroniskt reglerade ventiler.

Vidare finner vi en nydesignad stålrörsram med bultad bakram. Samtidig har även framfjädringens Telelever och EVO paralever bak uppdaterats, vilket ska ge bättre styvhet och bättre körstabilitet och styrprecision. Samtidigt bidrar den längre svingarmen till att bakdäcket får bättre markkontakt, i synnerhet vid körning i stökig terräng.

Framdäcket är i dimensionen 120/70-19 medan bakdäcket mäter 170/60-17.

Även bromsarna har fått sig en översyn. Fram finner vi radiellt monterade Monobloc bromsok från Brembo med integral ABS som standard. Samtidigt har bromsskivan bak ökat i storlek.

Fram finner vi även en ny typ av LED-strålkastare, med ett extraljus för att synas ännu bättre framförallt dagtid.

P90104438

Som om inte detta var nog med nyheter har modellen även försetts med BMW:s smidiga multireglage, som finns sedan tidigare hos exempelvis K1600GT, underlättar reglering av instrumentering och mängder av andra elektroniska parametrar. Detta smidiga snurr-och-tryck-reglage ersätter mängder av andra knappar och gör manövreringen enkel utan att man behöver släppa vänsterhanden från styret.

Kåpglaset har uppdaterats för att erbjuda ännu bättre aerodynamiska egenskaper och skydd för föraren mot väder och vind. Justering av kåpglasets läge sker enkelt med en ratt.

P90104499

Sadeln kan liksom tidigare justerar i höjd. Nu har man även utökat med justering av sadelns vinkel, samtidigt som passagerarsadelns läge kan regleras för optimalt avstånd mellan förare och passagerare. Precis som tidigare erbjuds extra hög eller låg sadel, och justerbara fotpinnar med reglage i tillbehörsprogrammet. Styret kan enkelt justeras och tillsammans med optimerat knäslut, med optimerat grepp, hos bränsletanken lär motorcykeln nu vara ännu bättre lämpad för såväl stående som sittande förarposition.