När Kawasaki Z1 för första gången visades på 1972 års IFMA-mässa i Köln gjorde den ett bestående intryck på besökarna, som knappast kunde blivit mer imponerade. Modellen markerade Kawasakis inträde på marknaden för stora flercylindriga fyrtaktshojar och har sedan dess befäst Kawasakis ställning som en av världens ledande tillverkare av högpresterande motorcyklar.
Som första motorcykel i Z-seriens 40-åriga historia, har 903-kubiksversionen av Z1 blivit en verklig motorcykel-ikon och, för många entusiaster och branschexperter, en motorcykel av stor historisk betydelse. Kombinationen av avancerade tekniska lösningar och tidlös design gör Z1 till ett av de mest eftertraktade samlarobjekten i motorcykelvärlden.
Inspirerande och innovativ, så beskrivs bäst den fyrcylindriga sport touring-maskinen, som lett till en hel rad framgångsrika Z-modeller, och som med sin teknik och design också inspirerat till många senare Kawasakimodeller i Z-serien, bland annat den högaktuella Z750R och "Ztreetfightern" Z1000.
Z1 fick stort inflytande när det gäller den övergripande designen av den första vätskekylda Z1000, som lanserades 2003. Många designdetaljer, bland annat ljuddämparen med fyra utblås och de karaktäristiska bakkåporna kommer från den ursprungliga Z-maskinen, som designades av Gyoichi "Ben" Inamura och hans team av entusiastiska tekniker i början av 70-talet.
Nu är det 40 år sedan Z-serien gjorde sin europeiska debut 1972 med den legendariska Z1, och Kawasaki planerar en hel rad aktiviteter kring jubileet under 2012, som avslutas med en utställning med Z-hojar på den tyska Intermot-mässan i oktober.
Med en entusiasm som sträcker sig 40 år tillbaka representerar 60-årige Franz Volkman i Speyer, Tyskland en av de motorcykelälskare som köpte den första Z-modellen så fort den blev tillgänglig i Europa i början av 70-talet.
"Så fort jag såg den första Z1:an på IFMA-mässan i Köln i september ´72 ville jag ha den, så jag slog till direkt. Det blev en av de allra första Z1 som levererades i mars 1973. Jag bad Kawasakiåterförsäljaren att slå mig en signal så fort han hade hojen hemma. Han ringde mig på jobbet och jag tog ledigt resten av dagen!
Vad var det då som var så fantastiskt med Z1? Förutom snygg design handlade allt om den kraftfulla motorn med 82 hk, som gjorde Z1 till marknadens starkaste hoj! Ingenting kom ens i närheten av Z1. Allt kändes rätt, som om varenda liten detalj var ritad och konstruerad av världens bästa tekniker."
Yasushi Kawakami, VD för Kawasaki Europa, hoppas att firandet kommer att uppskattas av många Z-entusiaster: "Vi tycker att det är fantastiskt roligt att såväl gamla som nya kunder är intresserade av vårt kulturarv, vare sig de åker moderna eller historiska motorcyklar. Nu ser vi alla framåt med spänning! Genom att visa upp Z-seriens 40-åriga historia vill vi fira med nuvarande och framtida Kawasaki-åkare. Med så entusiastiska och trogna kunder är jag säker på att intresset för Z1-jubileet kommer att bli stort!"