Det syns tydligt i registreringsstatistiken att den som köper ny motorcykel är äventyrslysten. Den motorcykel som vann Tio i Topp 2011 är BMW R 1200 GS. Även tredjeplatsen intogs av en äventyrsmaskin medan andraplatsen är en pratisk bruksmaskin. Men på tio-i-topp-listan finns även betydligt busigare maskiner...
Denna modell är egentligen två modeller, GS och Adventure. Båda modellerna gör sig bra i de flesta sammanhang, både på den mjuka grusvägen och på Autobahn.
Även tredjeplatsen intogs av en äventyrshoj, Triumph Tiger 800 och 800 XC. Detta är en utmanare till BMWn på första plats. Även denna motorcykel gör sig bra på de flesta underlag och är rolig att åka runt på grusvägarna med och titta på sina egna sladdspår.
Mellan de båda äventyrsmaskinerna, på andra plats, kommer en vettig bruksmotorcykel, Yamaha XJ6. I utförande med kåpor har den tilläggsbeteckningen Diversion. Oavsett version är detta en motorcykel perfekt för både jobbpendling och att ta en sväng på favoritvägen med när lusten faller på.
Utanför pallen men ändå inga förlorare är ett flertal andra bra motorcyklar. Bland andra Kawasaki ER-6 som tillsammans med Honda CB600 och BMW:s F800 GS-modeller kvalar in i kategorin bruks-, pendlar- och nöjesmotorcyklar. På listan finns också busungen i klassen, KTM 690 SMC som tillsammans med Yamaha XT1200Z Super Ténéré också tillhör kategorin äventyrsmotorcyklar.
På listan finns också BMW S 1000 RR som är en modern högteknologisk motorcykel med extrema presestanda. Denna motorcykel representerar på att bra sätt kategorin sportmotorcyklar, en kategori som är spännande på många olika sätt. Alla komponenter är av högsta kvalitet för optimala prestanda, allt från motor och ram till fjädringskomponenter. Utvecklingen går dessutom väldigt fort, inte minst på elektroniken som blir allt bättre vad gäller antisladd, ABS och en hel mängd andra viktiga funktioner.
På mässan finns alla dessa kategorier att både se och känna på. Ta chansen att låta den kunniga och kvalificerade personalen berätta om de motorcyklar som ser intressanta ut. Under lack och kåpor ryms modern teknik även om det är en retromotorcykel som fångar blicken.