Pierobon, en av världens förnämsta rambyggare firar 60 år inom racing med en ny superlätt banhoj med Ducatimotor. X60R som skapelsen kallas, premiärvisades i veckan på EICMA, den stora motorcykelmässan i Milano.
Konstruktionen bygger på Pierobons långa erfarenhet som rambyggare åt Ducati och andra MotoGP-stall.
Rörramen av aluminium är mycket styv och lätt. Tillsammans med lådsektionssvingen ger den ett chassi med extremt goda egenskaper.
Hojen är avsedd för en luftkyld motor från Ducati, i första hand 1100 Evo.
Hos NF Racing kan du köpa en racefärdig hoj med motor, kolfiberkåpor, fjädrings-komponenter från Öhlins, fälgar från OZ Racing och däck från Pirelli. 116 hk och 134 kg! Pris från 285 000 kr. Då har du en banhoj med extremt goda köregenskaper.
Vill du själv bestämma hur din hoj skall se ut, och kanske också hålla nere kostnaderna, kan du köpa en grundsats med ram, sving, tank, avgassystem, fotpinnar samt kåpor i glasfiber. Pris från 109 000 kr. Sen bygger du själv ihop den med motor, elektronik, fjädrings-komponenter och hjul som du själv väljer. Vintern är räddad och till våren har du en unik nöjesmaskin. På http://f042.blogspot.com kan du följa bygget av Sveriges första F042, föregångaren till X60R.
PierobonPierobon är en litet italienskt familjeföretag som tillverkar exklusiva motorcykelramar. Företaget ligger strax intill Ducatifabriken i Bologna och härifrån kommer högklassiga ramar till såväl klassiska som moderna Ducati. Ricardo Pierobon har utvecklat och byggt exklusiva ramar sedan 1952. Först som verkstadschef för Verlicchi och så småningom i egen regi. Ducati är den största kunden, men också flera av de andra stora racestallen är kunder. Idag är det sonen Massimo som driver verksamheten. NF RacingÅterförsäljare för X60R i Sverige, Danmark, Norge och Finland är NF Racing som säljer tillbehör till sporthojar med inriktning på produkter för race och bankörning. Ytterligare informationMer om X60R på www.nfracing.se, välj ”X60R” samt på www.f042.com. Mer om Pierobon på www.nfracing.se välj ”Pierobon” och på www.pierobonframes.com. |
Tekniska data:
Chassi |
||
Ram |
rörram av aluminiumlegering, vikt 6,36 kg |
|
Sving |
svetsad lådsektionssving av aluminiumlegering |
|
Hjulbas |
1 400 mm |
|
Gaffelvinkel |
22,5° |
|
Sitshöjd |
810 mm |
|
Fjädring |
Öhlins |
|
fram: |
fullt justerbar lättviktsgaffel |
|
bak: |
fullt justerbar monodämpare med längdjustering |
|
Bromsar |
Brembo |
|
fram: |
dubbla 305 mm skivor med Brembo radiella 4-kolvsok |
|
bak: |
245 mm skiva med enkolvsok |
|
Fälgar |
OZ Racing 5-ekrade 17 tum lättviktslegering |
|
fram: |
3,5 tum |
|
bak: |
5,5 tum |
|
Däck |
Pirelli Diablo Superbike |
|
fram: |
120/70 ZR 17 |
|
bak: |
180/55 ZR 17 |
|
Tank |
aluminium, 16 l |
|
Kåpor |
kolfiber |
|
Instrument |
AIM MYCHRON Visor 3 |
|
Motor |
Ducati 1100 Evo L-twin, 2 ventiler per cylinder |
|
slagvolym: |
1168 cc |
|
borr x slag: |
102 x 71,5 mm |
|
kompression: |
12,3:1 |
|
effekt: |
116 hk (86 kW) @ 7600 rpm |
|
vridmoment: |
115,6 Nm @ 5800 rpm |
|
Koppling |
Ducati Performance torr slirkoppling |
|
Torrvikt |
134 kg |