Helt nya Triumph Tiger Explorer är en långfärdscykel för äventyr från den engelska tillverkaren. Motorn är en helt ny 1215-kubiks trecylindriga enhet som uppges erbjuda 137 hästkrafter och 121Nm i vridmoment på topp. Andra finesser är ride-by-wire gasreglage, farthållare, urkopplingsbara låsningsfria bromsar, kardandrift och antisladdsystem. Här kan du kolla in fler bilder och en film på nyheten.
Tiger Explorer har utformats för en serviceintervall på 16.000 kilometer – vilket torde vara perfekt för långväga äventyr. Förarens position är lätt att justera, då det bland annat går att justera sadelhöjden i flera steg. Både kåpglaset och styrets positioner är också justerbara för personlig anpassning.
Tiger Explorer levereras med en 20 liters bränsletank, 19-tums framhjul och 17-tums bakhjul. Ramen är en stålrörskonstruktion som sägs vara både lätt och styv. Svingarmen är enkelsidig och rymmer kardanen. Enkelstötdämparen bak är med hydrauliskt justerbar fjäderförspänning.
Ett omfattande sortiment av Triumphtillbehör finns för cykeln, bland annat sidoväskor som ger 60 liter bagageutrymme och en toppbox som ger ytterligare 35 liter kapacitet - tillräckligt för en integralhjälm.
Tiger Explorer, som väger 259 kg (våtvikt) får också en 950 watts elgenerator, vilket borgar för god laddning av elektriska tillbehör, inklusive uppvärmd förar- och passagerarsadel, eluppvärmda handtag och dimljus. Cykeln kommer också med ett eluttag nära tändningslåset, som exempelvis kan användas för att driva en GPS-enhet eller olika typer av eluppvärmda kläder.
Tillgängliga färger omfatta blå, grå och svart.
Specifications
Engine and Transmission | ||
---|---|---|
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line three-cylinder | |
Capacity | 1215cc | |
Bore/Stroke | 85 x 71.4mm | |
Fuel System | Drive by wire, fuel injection | |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 , side mounted stainless steel silencer | |
Final Drive | Shaft | |
Clutch | Wet, multi-plate | |
Gearbox | 6-speed | |
Oil Capacity | 4.0 litres (1.1 US gals) | |
Chassis, Running Gear and Displays | ||
Frame | Tubular steel trellis frame | |
Swingarm | Single-sided, cast aluminium alloy with shaft drive | |
Wheel | Front | Cast aluminium alloy 10-spoke 19 x 2.5in |
Rear | Cast aluminium alloy 10-spoke 17 x 4.0in | |
Tyre | Front | 110/80 R 19 |
Rear | 150/70 R 17 | |
Suspension | Front | Kayaba 46mm upside down forks, 190mm travel |
Rear | Kayaba monoshock with remote oil reservoir, hydraulically adjustable preload, rebound damping adjustment, 194mm rear wheel travel | |
Brakes | Front | "Twin 305mm floating discs, Nissin 4-piston calipers, Switchable ABS |
Rear | Single 282mm disc, Nissin 2-piston sliding caliper, Switchable ABS | |
Instrument Display/Functions | LCD instrument pack with digital speedometer, analogue tachometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty, service indicator, clock, air temperature, frost warning, hazard warning lights, trip computer, Tyre pressure monitoring system | |
Dimensions and Capacities | ||
Length | 2248mm/88.4in | |
Width (handlebars) | 962mm | |
Height without mirrors | 1410mm/55.5in | |
Seat Height | 837mm/32.9in - 857mm/33.7in | |
Wheelbase | 1530mm/60.2in | |
Rake/Trail | 23.9 degree/105.5mm | |
Fuel Tank Capacity | 20 litres/5.3 US gals | |
Wet Weight (ready to ride) | 259kg/570lbs | |
Performance (measured at crankshaft to 95/1/EC) | ||
Maximum Power | 137PS/135bhp/101kW @ 9300rpm | |
Maximum Torque | 121Nm/89 ft.lbs @ 6400rpm | |
Fuel Efficiency | ||
Price | ||
On The Road | please contact your nearest dealer |