Kawasaki Versys får ett nytt större syskon 2012, Versys 1000. Kawasaki tar därmed ytterligare ett steg i det mycket efterfrågade allroad-segmentet.
Motorn är en 1043 kubiks radfyra som uppges ha gott om kraft över hela sitt register. Andra detaljer är lång fjädringsväg, upprätt körställning, dubbelrörs aluminiumram, justerbart kåpglas, 21.5 liters bensintank, treläges antispinn (KTRC, Kawasaki Traction Control), ABS-bromsar, robust bakram som är ämnad att klara rejält med packning, 17-tums hjul och ett omfattande tillbehörsprogram.
Motor
Bränslesystem
Bränsleinsprutning: φ 38 mm x 4 (Keihin) med ovala primärspjäll
Tändsystem
Digital
Startsystem
Elektriskt
Smörjning
Tvångssmord, våt sump
Motor, typ / antal cylindrar
Vätskekyld, 4-takts, rak, 4-cylindrig
Cylindervolym cm³
1,043 cm³
Borrning x slag
77.0 x 56.0 mm
Kompressionsförhållande
10.3:1
Ventilsystem
DOHC, 16 valves
Kraftöverföring
Koppling
Våt, flerskivig, manuell
Primärväxel
1.627 (83/51)
Växlar: 1:an
2.692 (35/13)
Växlar: 2:an
1.950 (39/20)
Växlar: 3:an
1.529 (26/17)
Växlar: 4:an
1.304 (30/23)
Växlar: 5:an
1.136 (25/22)
Växlar: 6:an
0.958 (23/24)
Slutväxel
2.867 (43/15)
Kraftöverföring
6-växlad, retur
Slutväxel
Sluten kedja
RAM
Ram
Aluminium twin-tube
Gaffellutning/försprång
27˚ / 107 mm
Fjädringsväg fram
150 mm
Fjädringsväg bak
150 mm
Däck fram
120/70ZR17M/C (58W)
Däck bak
180/55ZR17M/C (73W)
Styrutslag, vänster/höger
34˚ / 34˚
Fjädring
Fjädring fram
41 mm inverterad teleskopgaffel med steglös returdämpning och justerbar fjäderförspänning
Fjädring bak
Horizontal Back-link, gas-charged,
with stepless rebound damping and
remote spring preload adjustability
Bromsar
Bromsar, fram
Dubbla semiflytande 300 mm bromsskivor. Caliper: Dual opposed 4-piston
Bromsar, bak
Enkel 250 mm bromsskiva.
Caliper: Single-piston
Mått
Dimensioner (L x B x H)
2,235 mm x 900 mm x 1,405 mm / 1,430 mm
Markfrigång
155 mm
Axelavstånd
1,520 mm
Sitthöjd
845 mm
Bränsletank
21 liter
Tjänstevikt
239 kg
Prestanda
Effekt kW
86.8 kW {118 PS} / 9,000 rpm
Vridmoment Nm
102 N.m {10.4 kgf.m} / 7,700 rpm