Trecylindriga MV Agusta F3 675 är nu klar för produktion, nästan exakt ett år efter avtäckningen på 2010 års EICMA-show.

2012 års MV Agusta F3 675 är utrustad med en fyra-stegs ride-by-wire gasreglage och åtta nivåers traction control. Finns även med extra launch control, quick shifter och lean-sensor (lutningsgivare). MV Agusta uppger en vikt på 173 kg.

F3 drivs av en helt ny 675-kubikcentimeters trecylindrig radmotor med 79mm borrning och korta 45.9mm slaglängd. Enligt MV Agusta är motorn kortare, smalare och varvar högre än andra tre-cylindriga motorer. MV Agusta hävdar en effekt på 126 hk vid 14.500 rpm med 71 Nm vridmoment vid 10.600 rpm. Vidare är F3-motorn försedd med en MotoGP-inspirerad motroterande vevaxel. Bränslet sprutas in med två spridare per cylinder med 50 mm spjällhus.

110211-2012-mv-agusta-f3-675-05

MV Agusta har kittat F3 med sin nya Motor & Vehicle Integrated Control System (MVICS) Elektronikpaketet är med ride-by-wire motorstyrning och traction control. Föraren kan välja mellan fyra förinställda program samt möjlighet att skapa en egen "mapp". Traction control systemet erbjuder åtta nivåer av anpassning, och styrs via ett reglage på den vänstra styrhalvan.

6306874830 b4177751be

F3-chassit har en ram bestående av stålrör och aluminiumplattor. Den kompakta ramen är ihopkopplad med en lång enkelsidig svingarm med en Sachs piggy-back dämpare. Fram finner vi en fullt justerbar 43 mm Marzocchigaffel. Bromsarna består av Nissin huvudcylindrar och Brembo bromsok och skivor.

110211-2012-mv-agusta-f3-675-13

F3 kommer att finnas hos MV Agusta återförsäljare med början i januari 2012 medan den begränsade upplagan Serie Oro versionen kommer att finnas tillgänglig en månad tidigare (december. 2011). 2012 års MV Agusta F3 675 är prissatt till 11.990 € och kommer att finnas tillgänglig i rött och silver, vit och svart/Metallic antracit. Prissättningen för MV Agusta F3 675 Serie Oro har inte tillkännagivits.