Kawasaki har släppt bilder och en del uppgifter för 2012 års Ninja ZX-10R. Och inför 2012 bjuder modellen på mängder av nyheter.
Den nya årsmodellen kommer att erbjudas i två versioner, med och utan ABS-bromsar och antispinn (S-KTRC).
Kawasaki uppger att toppeffekten ligger på 200.1 hästkrafter. Samtidigt har varvtalet för maximalt vridmoment flyttats till ett högre varvtalsområde.
Extra intressanta detaljer hos motorn omfattar kamaxlar av krom-molybden som lär förbättra hållbarheten, ny typ av radiator med tätt packade kylkärnor för effektivare motorkylning, insugs-och avgasventiler i titan, och bränsleinsprutning med 47mm spjäll och dubbla spridare per cylinder.
Kawasaki hävdar att deras antispinnsystem, "Sport-Kawasaki Traction Control (S-KTRC), är ett mycket avancerat elektronisk system som bygger på faktiska Kawasaki MotoGP-erfarenheter och i det här fallet utformade för att maximera framfarten genom att låta föraren köra närmare gränsen för däckens fäste. Med 200 arbetspulser per sekund tar systemet hänsyn till mängder av parametrar, såsom spjällens position, hjulens rotationshastighet, motorns varvtal, hjulspinn och sladd samt acceleration, och tar hjälp av en hastighetsgivare monterad hos respektive hjul.
Föraren kan välja mellan tre olika lägen, för hur mycket däcksspinn systemet ska tillåta.
Ett annat viktigt förarstöd på denna maskin är Kawasaki intelligenta låsningsfria bromsar (KIBS), som är ett kompakt och tekniskt avancerat låsningsfritt bromssystem som utvecklats av Bosch speciellt för sportmotorcyklar.
"KIBS övervakar ett brett spektrum av data, inklusive fram-och bakhjuls-hastighet, gasspjällens position, val av växel, motorvarvtal, bromsoks-tryck, kopplingsingrepp för att förhindra ofrivillig hjullåsning vid inbromsning.
Den nya motorn har en helt ny utformning på vevaxeln/växellådsaxeln: kraftöverföringens ingående axel ligger nu ovanför de andra två. Dessutom är vevaxeln placerad cirka 10 grader högre i förhållande till den utgående axeln. Den nya konstruktionen bidrar till en högre tyngdpunkt och mer centraliserad massa vilket sägs ge ännu smidigare hantering.
Cylindrarna har bearbetats med en attrapptopp på plats vilket sägs ha lett till en mer exakt borrning och cylinderform. På grund av den ökade precisionen kan kolvringar med lägre spänning användas, vilket ger lägre mekaniska förluster.
Den nya motorn har också förskjutna cylinderaxlar: Detta leder till ett minskat sidotryck på kolven vid maximalt förbränningstryck (minskning av den mekaniska förlusten) och lägre kolvbelastning (gör det möjligt att använda lättare kolvar).
Större insugsventiler (30 mm >> 31 mm) och bredare insugsportar (polerade som på ZX1000F) har kompletterats med 24,5 mm avgasventiler och helt omarbetade
avgasportar. Den nya konstruktionen bidrar till effektivare ventilation, reducerad motorbromseffekt, mer linjär kraftöverföring och ökad kontroll av spjällöppning.
Höglyftande kammar ger ökat ventillyft och omarbetad ventilöverlappnings-tid.
IN: 9,7 mm >> 10,3 mm
AVG: 8,5 mm >> 9,1 m
Vevstakarna har anpassats efter den högre toppeffekten.
Vevaxlar gjorda av hårdare material har kraftigare lagertappar och lagerytor.
Drevens kuggar har gjorts mer slitstarka.
Nya sticktändspolar med högre sekundärspolström. Den förbättrade förbränningsgraden leder till bättre prestanda och köregenskaper.
En enkel sekundär balansaxel hjälper till att minska motorvibrationerna. Användningen av den gör att flera vibrationsdämpande delar kan förenklas, vilket bidrar till lägre vikt. (Särskilt kan handtagsvikterna minskas för bättre styrrespons).
Ny motor-ECU väger bara 242 g (tidigare 305 g) och är så pass liten att den kan monteras i ett spår som är inbyggt i luftboxens kåpa. Medan själva ECU:n medför viktbesparing, bidrar ett kortare kablage avsevärt till både viktbesparing och masscentralisering. Slutligen ger ett ökat antal ECU-kontaktstift (68 >> 78) en högre funktionalitet.
Ett kompakt nytt batteri är både mindre och lättare, väger mindre än hälften av det föregående batteriet (4 130 g >> 2 040 g). ABS-modeller (ZX1000K) kräver ett något större batteri, men även vid 3 080 g fås väsentliga viktminskningar.
Ny lätt bränslepump bidrar till viktbesparingarna.
Ram Air-intaget är placerat närmre cykelns främre del (där lufttrycket är högre) och bidrar till effektivare fyllning av luftboxen.
Ny luftbox har ett högre tak så att luft kan komma in genom insugskanalerna uppifrån och ventilationen blir effektivare. Luftboxvolymen har också ökat (8 liter >>9 liter) och ett nytt luftfilter ger större effektiv yta (upp ca 48 %). Bägge bidrar ytterligare till en effektiv ventilation.
Ovala inloppstrattar bidrar till ett effektivare flöde. Spjällhusen har större huvudspjäll på φ47 mm (tidigare φ43 mm) för högre effekt och förbättrad reglering.
Växellådan av kassettmodell har fått tätare steg mellan 4:an, 5:an och 6:an.
Chassit med en helt ny ram bestående av två balkar i aluminium är en total omkonstruktion för att erhålla bättre hantering, bättre manöverbarhet och signifikanta
viktbesparingar.