Yamaha har presenterat 2012 års Yamaha YZF-R1, som fått ny kåpa, nytt färgschema baserat på Yamahas Assen-TT-vinnande MotoGP-hoj och en del annat smått och gott. Den främsta nyheten är dock att modellen nu är med sex-stegs Traction Control.
Precis som tidigare är hjärtat i modellen den fyrcylindriga radmotorn på 998 kubik med sin så kallade "cross-plane"-vevaxel med oregelbunden tändföljd. Motorn utvecklar 182 hk och 115,5 Nm vridmoment på topp. YCC-I (Yamaha Chip-Controlled Intake) anpassar längden på de fyra insugsrören för perfekta prestanda över hela varvtalsregistret. YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle) styr trottelventilens öppning för omedelbar och jämn kraft. Samtidigt är Deltaboxramen av aluminium precis som tidigare.
För förbättrad aerodynamik har 2012 års R1 fått en ny typ av frontkåpa som utformats med en något högre "näsa", medan designen av strålkastarna fått ett nytt stuk. Nya LED-positionsljus dra nytta av en reflekterande yta längs den nedre kanten av strålkastarna för att ge R1 ett ännu intensivare och kraftfullare utseende.
Yamaha avslöjar inte många detaljer om sitt nya antispinnsystem, men meddelar att systemet kommer med sex inställningar för den europeiska marknaden (sju inställningar på den amerikanska marknaden). Tillsammans med Yamahas gasrespons-styrsystem "D-Mode" (där motormappningen går att justera i tre steg) finns det 18 olika parametrar att välja mellan inför körningen med nya R1.
När det är dags att välja D-mode betyder läge "A" att systemet lägger större vikt vid bra gasrespons på botten- och mellanregistret, medan "B"-läget ger en mer "dämpat" gasrespons. Samtidigt ska standardmappningen erbjuda "optimal prestanda" över hela registret. Därefter är det dags att välja mellan det sex lägena hos Traction Control-systemet.