Under gårdagen hade BRD Motorcycles, med säte i Kalifornien, USA, ett releaseparty för sina nya eldrivna motorcyklar, Redshift MX och Redshift SM.

I det aktuella modellprogrammet ingår en motocross/enduro-modell som kallas Redshift MX samt landsvägsmodellen Redshift SM.

-Vi vill bara skapa snabbare motorcyklar. Vi är ett team av vanliga motorcykelförare och raceförare med högpresterande bensindrivna motorcyklar i garaget. Nu har vi byggt motorcyklarna vi hellre vill köra, kommenterar Marc Fenigstein, VD för BRD Motorcycles.

BRD-RedShift-SM-side

Supermotomodellen RedShift SM (landsvägsversionen), lanserades under onsdagskvällen hos Dainese D-Store i San Fransisco. Modellen som visades upp sägs vara en förproduktionsprototyp, med produktionen är planerad till 2012. RedShift MX, Offroad-versionen, är även den under utveckling. Modellerna har ett eget chassi och drivlina, där den eldrivna motorn uppges producera 40 hästkrafter och en vikt på cirka 113 kg (motocrossversionen uppges väga 109 kg). De erbjuder fullt justerbar fjädring, och konventionella hjul.

-Utvecklingen hos moderna motocross och supermoto-chassin har pågått i årtionden. Vi valde att utnyttja det bästa av allt detta och samtidigt dra nytta av vridmoment och gasrespons hos en elmotor. Detta bidrar till en för erfarna motorcyklister bekant körkaraktär, samtidigt som det ger föraren bättre kontroll, feedback och förtroende, säger Cheftekniker, Derek Dorresteyn, som själv är en före detta professionell raceförare.

BRD-RedShift-MX-render

Båda versionerna av RedShift använder ett 5.2kWh batteri som beräknas räcka till omkring 8 mils räckvidd, men BRD är samtidigt noga med att inte lova för mycket innan mer omfattande tester är utförda.

-Vi förväntar oss att människor kommer att pressa dessa på ett sätt som inte varit möjligt med tidigare eldrivna motorcyklar. Det kommer givetvis att påverka räckvidden, och vi vill vara säkra på att få specifikationen rätt, förklarar Marc Fenigstein.

workingonbike

Det kanske mest utmärkande för cykeln är chassit med sin Monocoqueram av aluminium.

Chefdesigner Jeff Sand, förklarar: "Medan chassits geometri är konventionellt, gjorde elmotorn att det krävdes nytänkande vad gäller ramkonstruktion. Vi startade från en tomt papper och utvecklade en ny metod som möjliggör ett mycket slimmat paket, samtidigt som allt uppfyller våra krav på hållfasthet och styvhet, och ska kunna tillverkas här i Kalifornien."

redshift_pd_large

BRD planerar även för en polisversion

BRD:s eldrivna motorcyklar kommer att säljas genom konventionella motorcykel återförsäljare för att på så vis säkerställa en bästa service. I dagsläget finns inga uppgifter om och när modellerna kommer att dyka upp i Sverige.