År 2000 växte Hondas största touringmaskin, och bytte namn från GL1500 till GL1800. Sedan dess har modellen varit i stort sett oförändrad, tills nu.
Till 2012 får Touringmodellen (där den lyxigaste modellen finns med Airbag och integrerad GPS-navigator) en ny, mer dynamisk design. Bland annat har den fått större sidoväskor. Tillsammans med den nya formen på belysning får hela motorcykeln en helt ny och egen identitet.
Samtidigt har nya Gold Wing GL1800 fått en ny heltäckande frontkåpa, som uppges vara mer aerodynamisk och med ett förbättrat vind- och väderskydd för förare och passagerare. Även strålkastaren har ny design med vad som sägs erbjuda förbättrad synbarhet.
Här följer mer information om 2012 års Honda GL1800:
Stabilare Chassi
Chassit har förfinats, nu med ännu bättre högfartsstabilitet och komfort genom fler och större lufthål på bakpartiet som minskar undertrycket som bildas i virvlar bakom motorcykeln. Nya fjädringsinställningar både fram och bak ger en enastående åkkomfort.
Ramen är stabil och tillverkad i aluminium med en enkelsving med inneliggande kardan. Hela chassipaketet inklusive motorn, ger en mycket låg tyngdpunkt med fina balansegenskaper trots motorcykelns storlek.
Ökad lastkapacitet
2012 års Gold Wing har en lastkapacitet på hela 150 liter, inkluderat samtliga lastutrymmen från de mindre och praktiska handskfacken i frontkåpan till sidoväskor och topbox. Topboxen öppnas med nyckelns fjärrkontroll och snäpper upp vid knapptryckning. Centrallås med knappar under topboxen för sidoväskorna som också har en larmfunktion om de inte är helt stängda vid körning. En blinkande varningslampa.
Exklusiv ljudanläggning
Ett surroundsystem med iPod anslutning sitter originalmonterat. Suveränt ljud via 6-högtalare och 80W SRS surrond-ljudsystem. Förare och passarare kan nu spela MP3, WMA och ACC-musikfiler genom att ansluta sin iPod, IPhone eller USB-minne.
Nytt navigationssystem
Ett helt nytt och integrerat navigationssystem med ljusare skärm, nästa generations mottagning och förbättrad mottagning ger säkrare navigering.
Motor
Motorn är Hondas unika 1832cc flat-six cylinders boxer som är erkänt smidig, stark och dragvillig. Givetvis med HECS3- katalysator som lever upp till EURO-3 gränsvärdena med bred marginal.
Avancerade säkerhetsfunktioner
GL1800A Gold Wing är utrustad med både CBS-kombibromsar och ABS-låsningsfria bromsar som ger otroligt fina bromsegenskaper för kraftfulla och säkra inbromsningar. Dessutom har Gold Wing som första fabrikat, fabriksmonterad Airbag på en motorcykel, vilket överträffar allt på marknaden.
Värme i dynan
För de svala vår- och höstnätterna kan det vara skönt med värme i dyna och handtag. GL1800A är standardutrustad med 5-läges el- uppvärmd dyna för både förare och passagerare med separata justeringsrattar. Dessutom finns det reglerbara luftspjäll som ger varmluft från motorn till förarens fötter.
Backväxel
En elektrisk backväxel styrs via knapp på styret som ger en jämn och låg hastighet bakåt. Praktiskt i många fall då man parkerat lite oövertänkt och hamnar i sluttningar eller där underlaget är annat än asfalt.
Cruise Control
Bekvämt skall det vara och på en långdistans hoj som Gold Wing är det praktiskt med en elektronisk farthållare som ger en mer avslappnad körning på motorväg.
Vindrutan justerbar
Den stora vind- och väderskyddande vindrutan är justerbar i sex olika höjdlägen. Rutan justeras manuellt. I rutan finns även ett luftspjäll som kan öppnas och stängas allt eftersom väder och vind förändras under turen.
Nya färger
De finns tre färger att välja på för 2012 års Gold Wing. Blå metallic, svart och pärlvit.
Leverans
Nya Gold Wing beräknas hem i januari 2012 och kommer garanterat att finnas med på mässa, På två hjul i Göteborg 26-29 januari 2012.