BMW Motorrad ger med den nästan produktionsklara BMW Concept F 450 GS en inblick i en framtida BMW GS-modell för innehavare av A2-körkort och visar hur en helt ny modellserie, placerad mellan BMW G 310 och F 800/900 skulle kunna se ut.
"Det som var särskilt viktigt för oss under utvecklingsarbetet av nya BMW Concept F 450 GS var att uppnå den bästa hanteringen för detta segment och kombinera den med stark prestanda och optimal tillgänglighet. Körglädjen, både på och utanför vägen, är högsta prioritet för denna A2-BMW GS," säger Sepp Mächler, produktchef.
Concept F 450 GS drivs av en helt nyutvecklad tvåcylindrig radmotor, anpassad för A2-klassen. Med en effekt på 48 hk (35 kW) ligger motorn på den övre gränsen för A2-klassen och sägs erbjuda högt vridmoment även vid låga varvtal, vilket ska bidra till dynamisk acceleration. En unik tändningsförskjutning uppges ge motorn en karaktär som optimerats för smidig hantering.
För att minimera vikten har BMW satsat på lätta material som magnesium. BMW Concept F 450 GS har försetts med högkvalitativa chassikomponenter som är utformade för både terrängkörning och precisionshantering på väg. Projektets chefsingenjör, Marc Weber, förklarar att motorcykeln har en fullt justerbar upp-och-ner-vänd framgaffel samt en stötdämpare bak med rörelseberoende dämpning, inspirerad av teknik från rally och enduro. Tack vare modellens lättviktskonstruktion ligger motorcykelns vikt nära A2-minimigränsen på 175 kg, vilket borgar för lätt manövrerbarhet och smidighet.
I fråga om säkerhet och komfort är Concept F 450 GS baserad på BMW R 1300 GS. Bland standardutrustningen ingår BMW Motorrad ABS Pro, som även assisterar vid kurvtagning, kraftfulla bromsar och individuellt konfigurerbara körlägen. Med en 6,5-tums TFT-skärm och BMW Connectivity kan motorcykeln kopplas till smartphone och andra tillbehör.
BMW Motorrad planerar att lansera produktionsmodellen i stil med BMW Concept F 450 GS under 2025. Enligt Johann Simon, projektledare för Concept F 450 GS, kommer produktionsmodellen till stor del att bibehålla konceptets sportiga terrängegenskaper. Viss justering, det vill säga sänkning, av sadelhöjden ska dock ge enklare hantering och bättre tillgänglighet. Förutom standard trådekrade hjul på 19 tum fram och 17 tum bak, kommer även gjutna aluminiumhjul erbjudas som ett alternativ i produktionsversionen.