Honda har uppdaterat NT1100 inför 2025 års säsong, med flera förbättringar av touringmotorcykeln samt en ny version med som kommer med Showa EERA elektroniskt justerbar fjädring.
Till säsongen 2025 kommer motorcykeln fortfarande att finnas i både manuell och automatisk Dual Clutch Transmission (DCT)-variant, där den automatiska modellen också är utrustad med den nya avancerade fjädringsinställningen.
Designen av kåpan och bakpartiet hos NT1100 har moderniserats för 2025. Särskilt framträdande är de nya LED-dubbelljusen som inte bara integrerar en stilfull DRL-dagsljuslampa, utan också inkluderar blinkers i fronten. Den höjdjusterbara vindrutan kan nu manövreras med en hand, vilket förbättrar användarvänligheten vid vardaglig körning. Övre och nedre vindavvisare har också förbättrats för att ytterligare optimera väderskyddet.
Den beprövade parallell-twinmotorn på 1084cm3 har omarbetats för att förbättra prestandan. Genom justeringar av insugs- och avgassystemen samt förbränningen uppges maximalt vridmoment ha ökats med 7 % till 112 Nm, medan effekten förblir oförändrad på 102 hk (75 kW). Motorn uppfyller också de stränga kraven i enlighet med Euro 5+ utsläppsstandard och med en 20-liters bränsletank kan motorcykeln nå en räckvidd på cirka 40 mil.
2025 års NT1100 kommer även med ett uppdaterat elektronikpaket. En ny sex-axlad gyrosensor (IMU) har integrerats och styr traction control, wheelie control och det nya kurv-ABS-systemet. För att anpassa körningen efter olika förhållanden har föraren tillgång till tre förinställda körlägen (Urban, Tour och Rain). Dessutom finns två användarlägen där föraren kan skräddarsy körinställningarna efter sina personliga preferenser.
En ny modellvariant, NT1100 DCT Electronic Suspension, lanseras också för 2025. Toppmodellen är utrustad med elektroniskt styrda Showa EERA-fjädringskomponenter, vilket säkerställer semi-aktiv dämpning i alla körsituationer. En särskild funktion är möjligheten att justera bakre fjäderförspänning under körning, vilket är fördelaktigt vid längre turer med varierande last.
Komfort och praktikalitet har också varit i fokus hos denna uppdatering. Sadeln uppges ha förbättrad stoppning för maximal sittkomfort även vid längre turer. Sidoväskorna har vuxit och kan nu rymma en integralhjälm vardera. Framskärmen har dessutom förlängts för att förbättra stänkskyddet på våta vägar.
Honda NT1100 fortsätter att vara en modell med omfattande standardutrustning. En 6,5-tums TFT-pekskärm fungerar som kontrollcenter för föraren och stöder både Apple CarPlay och Android Auto, vilket möjliggör enkel integrering av smartphones. Föraren har även tillgång till ett 12-voltsuttag och en USB-laddningsport. Självavstängande blinkers och ESS nödbromssignalsystem är också standard.