Kawasaki har uppdaterat sin populära Ninja 1000SX för 2025 genom att öka motorvolymen till 1099cm3. Modellen har fått ett nytt namn, Ninja 1100SX, och lanserar även en mer exklusiv SE-variant som kommer med Brembo-bromsar och Öhlins fjädringskomponenter.
Utseendemässigt liknar båda modellerna sin föregångare Ninja 1000SX, där den största förändringen döljer sig innanför kåporna.
Kawasaki har ökat cylindervolymen från 1043cm³ till 1099cm³, till förmån för mer vridmoment över hela varvtalsområdet. Växellådan har anpassats därefter, med högre utväxling för femte och sjätte växeln. Dessutom kan Quickshifter nu användas redan från 1 500 varv per minut.
Körkomfort är något av de viktigaste egenskaperna hos en sporttourer, och därför kommer Ninja 1100SX med ett USB-C-uttag direkt på styret, elektronisk farthållare, olika effektlägen, kurvhanteringssystem, traction control och ett intelligent låsningsfritt bromssystem. Den bakre bromsen uppges ha förbättrats ytterligare för att ge bättre bromsverkan. Kawasaki hävdar även att, trots den ökade cylindervolymen och vridmomentet, har bränsleförbrukningen optimerats.
För första gången kommer Ninja 1100SX även som SE-variant, som kommer med Brembos M4.32-bromsok, bromscylindrar och bromsskivor, samt stålomspunna bromsslangar. Dessutom är bakdämparen en exklusiv Öhlins S46 med justerbar dämpning och fjäderbas (justeras med handratt). Värmehandtag är också standard på SE-modellen.
Alla modellvarianter kan kopplas till smarttelefonen via Rideology-appen, vilket möjliggör individuella inställningar. Nytt för 2025 är att appen har röststyrning, vilket sägs förbättra användarvänligheten även under körning.