Triumph Motorcycles har meddelat betydande uppdateringar Speed Twin 1200, samt lanseringen av en ny Speed Twin 1200 RS.
Nya Speed Twin 1200, som kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare från december 2024, har fått chassiuppgraderingar inklusive Marzocchi-framgaffel och dubbla Marzocchi-stötdämpare. Uppe på det kommer med 5 hästkrafter ökad toppeffekt, och optimerad kurv-ABS och antispinn.
Den nya RS-modellen kommer att erbjuda förare ännu mer. Sportigare ergonomi, tack vare omplacerat styre och fotpinnar, som matchas med en fullt justerbara Marzocchi-framgaffel och Öhlins-stötdämpare bak, såväl som Brembo Stylema bromsok. Ett par Metzeler Racetec RR K3-däck är monterade som standard liksom Triumph Shift Assist.
Den nya tanken är mer skulpterad, och har fått ett nytt uppfällbart påfyllningslock. Den runda strålkastaren är nu en LED-enhet med en ny DRL-ljussignatur, med en ny infattning av borstad aluminium och gjutna aluminiumdetaljer. Sadeln i ett stycke har omstukats för att vara lägre och är smalare framtill.
Nya gjutna aluminiumhjul med sju par smala ekrar vinklade i ett sportigt turbinmönster sitter på plats.
Speed Twin 1200 RS finns i två val; en ljus Baja Orange eller subtil Sapphire Black, båda med RS-dekaler i guld som kompletterar de anodiserade fjädringskomponenterna.
Styret på nya Speed Twin 1200 är högre och längre fram än den tidigare modellen. Marzocchi-framgaffeln med en diameter på 43 mm och de dubbla Marzocchi-stötdämparenheterna har uppgraderats och har nu separat behållare och justerbar fjäderförspänning. På plats sitter även nya Triumph-märkta radiella bromsok monterade på dubbla 320 mm skivor, tillsammans med Metzeler Sportec M9RR-däck, monterade som standard.
Nya Speed Twin 1200 RS erbjuder en sportigare körställning. Med den bakre delen av motorcykeln upphöjd ökar sadelhöjden något. Styret ligger kvar på samma höjd som föregående generation, men är flyttat längre fram, medan fotpinnarna är något upphöjda och längre bak.
RS kommer med fullt justerbara Marzocchi-framgaffel och Öhlins stötdämpare bak, dubbla Brembo Stylema-ok med 320 mm skivor och Metzeler Racetec RR K3-däck som standard.
Ytterligare 5 hk toppeffekt har uppnåtts från Triumphs Bonneville 1200-twinmotor, som nu sägs erbjuda 105 hk som bäst vid 7750 varv per minut. Maximalt vridmoment uppges vara 112 Nm vid 4250 varv per minut.
Genom att kombinera modern prestanda med klassisk personlighet kan förare skräddarsy motorresponsen med körlägen Road och Rain, och nu dra nytta av kurv-ABS och antispinn, som är monterade som standard på båda modellerna. Speed Twin 1200 RS har ett extra sportläge, som skärper gasresponsen och optimerar inställningarna för antispinn.
Speed Twin 1200 RS kommer dessutom med Triumph Shift Assist, en snabbväxlingsfunktion upp och ner som perfekt kompletterar motorns kraftleverans och karaktär.
Nya LCD- och TFT-skärmar har noggrant inneslutits i en klassisk cirkulär urtavla, vilket förbättrar synlighet och funktionalitet, samtidigt som Speed Twins tidlösa stil bibehålls. Detta möjliggör kompatibilitet med sväng-för-sväng-navigering och telefonanslutning, samt döljer ett USB-C-laddningsuttag.
Nya Speed Twin 1200 kommer att finnas tillgänglig från 146.900 SEK och nya Speed Twin 1200 RS kommer att finnas tillgänglig från 169.900 SEK. Kunder kan konfigurera sina egna eller ta reda på mer på triumphmotorcycles.se. Modellerna kommer att finnas tillgängliga hos återförsäljare från december 2024.