Ducati har presenterat uppdaterade Panigale V4 med fräsch utseende, dubbelsidig svingarm och över 200 hästkrafter.
Med nya Panigale V4 presenterar Ducati en vidareutveckling av sin framgångsrika superbike-modellserie. Denna sjunde generation av Panigale kombinerar modern teknik, sofistikerad design och hög prestanda.
Borta är den enkelsidiga svingarmen. Den har nu ersatts med ett dubbelsidig modell av aluminium med stora utskärningar, för att exponera 17-tums bakhjulet, samtidigt som det ska hjälpa till att minska den laterala styvheten med hela 37 % för att förbättra greppet och förarens känsla vid gaspådrag ut ur sväng.
I kombination med fjädringen och bakhjulet hävdar Ducati att bakdelen nu är 3,8 kg lättare än den utgående modellen.
En del av detta kommer också från det nydesignade stötdämpar-länkaget, inspirerat av Ducatis MotoGP-motorcyklar. Detta uppges bibehålla samma progressivitet som tidigare, samtidigt som längden på stötdämparen minskats.
Strålkastarna har också ersatts av en ny smalare version. Fronten har också höjts med 25 mm, medan den bakpartiet sänkts något. Bakdelen har förlängts för att minska behovet av en lång nummerskyltshållare. Den extra fördelen med detta är också mer utrymme för föraren att röra sig fritt på motorcykeln. Den nya främre stänkskärmen är designad för att maximera aerodynamisk effektivitet.
Den nya Ducati Panigale V4 finns i två versioner: Panigale V4 och Panigale V4 S. Panigale V4 kommer med en fullt justerbar Showa Big Piston Fork (BPF) och en Sachs monoshock, medan V4 S-versionen kommer med semi-aktiva Öhlins NPX-30/TTX36 fjädring, som möjliggör mer exakt och snabbare justering under olika körsituationer. V4 S har även smidda aluminiumfälgar och ett lättare litiumjonbatteri, vilket minskar den totala vikten.
Båda modellerna kommer med Desmosedici Stradale V4-motorn, som ger 216 hk på topp, men där V4 S kommer med ytterligare elektronik som Öhlins Smart EC 3.0 styrsystem. Det är också en skillnad i vikt mellan de två versionerna: Panigale V4 uppges ha en torrvikt på 191 kg, medan Panigale V4 S uppges väga in på 187 kg.
Bland elektroniken finner vi bland annat traction control, wheelie control, slide control, launch control, upp/ner quickshifter och mer. Dessutom ingår "Race eCBS" kombinerat bromssystem som utvecklats i samarbete med Bosch för att uppmuntra användningen av bakbroms – för att bland annat stabilisera motorcykeln.
Rek ca Pris Sverige:
Panigale V4 = 292.00 sek
Panigale V4 S = 371.000 sek
Rek ca pris Norge:
Panigale V4 = 378.00 nok
Panigale V4 S = 443.000 nok