Oruga Unitrack, en motorcykel utvecklad av ett lettiskt team och marknadsförs som världens första "all-terrain e-monotrack". Dess speciella egenskap är kombinationen av elektrisk drivning och en innovativ design, som borde göra det möjligt för den att smidigt ta sig fram i stort sett vilken terräng som helst.

Oruga Unitrack drivs av en elmotor som uppges leverera imponerande 90 kW (ca 120 hk). Motorcykeln planeras även i två versioner: en lättare version som väger 150 kg och en tyngre version som ska väga 300 kg. Beroende på version kommer båda modellerna att erbjuda en räckvidd på upp till 100 km som ren elmotorcykel och upp till 200 km med hybridteknik. Topphastigheten anges till cirka 97 km/h, även om topphastigheten är av underordnad betydelse för en motorcykel av denna typ.

Oruga1

Det riktigt speciella med Unitrack är dock dess design. Med dess drivmatta, som liknar den hos snöskotrar, ges en större kontaktyta än traditionella offroadmotorcyklar borde den erbjuda betydligt mer grepp och inte minst bärighet på mjukt underlag. Detta ska göra det möjligt för Unitrack att smidigt ta sig fram i sand, djup lera, steniga terräng och djup snö.

Oruga 2

Det Lettiska utvecklingsteamet är i detta nu fullt upptagen med att utveckla en fungerande modell. Orugas huvudkontor ligger i Lettlands huvudstad, Riga, och den första laddningen av 100 Unitracks uppges komma att tillverkas i Lettland från mitten av 2025 och säljas online, där det finns möjlighet att göra sin förbeställning redan nu på oruga.eu.