Triumph har uppdaterat Tiger 1200 för 2024, och kombinerar det populära befintliga äventyrspaketet med revidering av motorn och ergonomin, för ökad prestanda och komfort.
Till i år erbjuds Triumphs mer landsvägsorienterade GT Pro, såväl som en mer offroad-äventyrsrustad Rally Pro-maskin. Båda alternativen kommer dessutom som Explorer-version, vilket bland annat ökar bränslekapaciteten från 20 till 30 liter.
Kärnan i revisionen är den vidareutvecklade 1160 cm3 trecylindriga motorn, som har en tyngre svänghjulsmassa tack vare modifieringar av vevaxeln, generatorn och balansaxeln. Dessa förändringar uppges resultera i en förbättrad vridmomentkurva på det lägre varvtalsregistret och en mer responsiv gasrespons, särskilt i lägre hastigheter. Dessutom uppges en reviderad kopplingsdesign möjliggöra mjukare inkoppling av första växeln, vilket är särskilt fördelaktigt i stadstrafik eller vid utmanande terrängkörning.
Toppeffekten anges till 150 hk vid 9 000 varv per minut och maximalt vridmoment till 130 Nm vid 7 000 varv per minut.
Implementeringen av gummi-upphängt styre som redan säkerställt smidigare hantering på Explorer-modellerna, är nu standard på alla varianter. Förarsadeln har fått en plattare profil som sägs ge mer utrymme. Sittdynan, som är 20 mm lägre har också designats om.
Vidare har kopplingshandtaget designats om något och uppges nu lämna mer utrymme åt förarens fingrar.
Triumph har ägnat särskild uppmärksamhet åt kördynamiken och säkerheten hos Tiger 1200, där GT-modellerna drar nytta av ökad lutningsvinkel som ett resultat av ny placering av fotpinnarna.
Införandet av aktiv fjäderförspänningsreduktion gör att föraren kan minska sitthöjden med 20 mm genom en knapptryckning när motorcykeln står stilla, vilket ger extra säkerhet och kontroll.
Tiger 1200-familjen kommer med ett omfattande teknikpaket som inkluderar ett semi-aktivt Showa-fjädringssystem, ett TRIUMPH "Blind Spot"-radarsystem (endast på Explorer-modeller) och upp till sex körlägen. Belysningen är full-LED, kompletterad med adaptiva kurvljus.
LÄNK: MER OM TRIUMPH TIGER 1200