BMW har presenterat nya R 12 nineT och R 12: en klassisk roadster för dynamisk körning på landsvägar och en klassisk cruiser för cool, avslappnad motorcykelkörning.
Den karakteristiska boxermotorn, ett varumärke för BMW motorcyklar under ett sekel, finns hos båda modellerna. Den 1 170 cm3 luft/oljekylda motorn levererar 80 kW (109 hk) som bäst vid 7 000 varv/minut hos R 12 nineT och 70 kW (95 hk) vid 6 500 varv/minut hos R 12. Som en del av den fullständiga uppdateringen av chassit har de nya R 12-modellerna även fått en ny luftburk. Denna är nu helt integrerad under sadeln. På plats sitter även ett nytt, vänstermonterat "Twin Pipe"-avgassystemet med dubbla ljuddämpare med konformad design.
Nya BMW R 12-modellerna har fått en helt nyutvecklad ram i stålrör. Denna ram skiljer sig från den tidigare R nineT-serien, som hade en främre och bakre huvudram. Som ett resultat eliminerar den nya ramen behovet av tidigare fästen, sänker vikten och ger de nya R 12-modellerna ett renare och mer klassiskt utseende. Den bakre ramen, även den av stålrör, är fastskruvad hos huvudramen.
Nya R 12 nineT kommer med två analoga runda instrument för hastighet och varvtal, en USB-C-port på vänster sida och ett 12V-uttag på höger sida. De runda instrumenten fortsätter att stödja specialanpassning genom att kommunicera via en LIN-buss. Standardinstrumenteringen för nya R 12 är begränsad till hastighetsmätaren, men varvräknaren kan eftermonteras som genuint BMW Motorcykeltillbehör.
Hos R 12 nineT skapar aluminiumtanken med borstade och klarlackerade sidokåpor, sadeln och sadelkutsen en dynamisk linje. Den förbättrade ergonomin jämfört med föregångaren sägs bero främst på den 30 mm kortare och smalare bränsletanken. Föraren sitter nu närmare styret, och drar nytta av förbättrad knäkontakt och har en mer frontorienterad sittposition på motorcykeln.
På nya BMW R 12 framhäver ståltanken, som påminner om de så kallade ”Toaster Tanks” från 1970-talets BMW /5-modeller, det typiska formspråket för en cruiser i klassisk tårdroppad form och bildar en nedstigande linje i kombination med standard solosadeln och den svängda, lågt monterade bakhjulsskärmen. Det stora 19-tums framhjulet och det lilla 16-tums bakhjulet kompletterar detta på ett harmoniskt vis. Den klassiska cruiser-designen sägs även återspeglas i den avslappnade sittställningen med låg sitthöjd och breda styre.
BMW R 12 nineT och R 12, kommer i tre attraktiva färgalternativ:
R 12 nineT: Base paint finish Blackstorm metallic.
Surcharge colour San Remo Green metallic.
Option 719 "Aluminium" in brushed aluminium / Night Black solid paint.
R 12: Base paint finish Blackstorm metallic.
Surcharge colour Aventurine Red metallic.
Option 719 "Thorium" in Avus Silver metallic.