Nya XSR900 GP är en hyllning till några av de mest berömda tävlingsmaskinerna från Yamahas lysande förflutna på ett sätt som aldrig tidigare skådats i Yamahas Sports Heritage-serie.
Genom att kombinera en känsla av 1980-talets Grand Prix-nostalgi med den allra senaste teknologin, inklusive den ikoniska vridmomentsstarka CP3-motorn på 890 kubikcentimeter, 6-axlad IMU hämtad från sporthojen YZF-R1, och lutningsavkännande förarhjälpmedel, ska XSR900 GP ge uttryck för Yamahas racinghistorik utan att göra avkall på modern prestanda.
Yamaha XSR900 GP kombinerar Yamahas racinghistoria från 1980- och 1990-talen med modern teknik som Deltabox-ramen och en 6-axlig IMU, med tillgänglighet från april 2024.
XSR900 GP förmedlar en djup känsla av nostalgi med sin frontkåpa inspirerad av 1980-talet. Den innehåller element från Grand Prix-eran samt produktionshojar från slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. Men det handlar inte bara om estetik. XSR900 GP:s speciella frontkåpa erbjuder förbättrade aerodynamiska egenskaper som sägs öka både acceleration och toppfart.
Yamaha XSR900 GP kommer med ett clip-on styre som skapar en sportigare körupplevelse. Detta flyttar föraren längre framåt, vilket bidrar till en mer exakt och raceliknande körkänsla. Men trots dess sportiga stuk säkerställer en tjockare sadel att komforten inte äventyras. Fotpinnar i pressgjuten aluminium erbjuder två justerbara lägen, där det övre läget ger en sportigare körställning.
För att tillgodose förändringen i viktfördelning på grund av den aggressivare körställningen har delar av XSR900 GP:s ram justerats. Detta sägs öka stabiliteten vid kurvtagning, samtidigt som den bakre delen av ramen har förstärkts jämfört med standard XSR900. Till detta kommer ett styrhuvud i aluminium, som ska öka styvheten hos styrhuvudet.
XSR900 GP kommer med en fullt justerbar KYB upp-och-ner-vänd teleskopframgaffel och KYB-dämpare bak. Brembo ser till att gott om bromsverkan erbjuds.
Yamaha Ride Control (YRC) tillåter förare att anpassa motorns prestandaegenskaper och assistanssystem. Det finns tre förinställda körlägen och två anpassningsbara inställningar, som alla kan manövreras via MyRide-appen.
Instrumenteringen består av en 5-tums TFT-färgskärm med olika displayteman. Tack vare Communication Control Unit (CCU) kan förare ansluta sin smartphone och svara på samtal, lyssna på musik och använda Garmin StreetCross navigationssystem. En USB Type-C-port ger möjlighet att ladda externa enheter.
Nyutvecklade styromkopplare ger förare snabbt och enkelt tillgång till olika funktioner på motorcykeln. En extra funktion för nödstoppsignal (ESS) reagerar på plötslig inbromsning för att varna trafik bakom motorcykeln.
Den sexaxliga IMU:n kommer direkt från Yamaha R1 och styr ett antal elektroniska hjälpsystem. Dessutom är XSR900 GP den första Sport Heritage-modellen som har tredje generationens Quick Shift-system, som möjliggör kopplingsfria upp- och nedväxlingar.