Från lanseringen 2017 blev den uppkäftiga nakenmodellen KTM 790 DUKE snabbt mycket populär, för att sedan ersättas av 890 Duke. Nu gör 790 DUKE comeback.
Modellen, var smeknamn ”The Scalpel” skvallrar om dess rakbladsvassa köregenskaper, drivs av LC8c-parallelltwinnen som med 103 hk och 87 Nm vridmoment borgar för en hel del körgläjde. En A2-anpassad modell finns också tillgänglig för den europeiska marknaden.
KTM har inte bara satsat på motorprestanda, utan 790 DUKE uppges även leverera smidig hantering, styrförmåga och livlighet, tack vare geometri som utvecklats speciellt för sportig landsvägskörning.
WP APEX-fjädring sitter på plats, tillsammans med ett avancerat elektronikpaket, som med sina körlägen: RAIN, STREET, SPORT och den valfria TRACK-inställningen ger förarna lättåtkomliga anpassningar av dragkraft och gasrespons.
Den sexstegade växellådan har sällskap av en vajermanövrerad PASC slirkoppling. ABS-bromsarna (Bosch 9.1 MP ABS) kommer med kurv-ABS och Supermoto-läge.