BMW har presenterat nya BMW R 1300 GS som "Nästa nivås GS", med en ny boxermotor och ny fjädring, med betydligt reducerad vikt och förbättrad GS-prestanda.

BMW R 1300 GS har förutom en helt ny design även bantats på 12 kg jämfört med föregående modell. Hjärtefrågan är återigen den legendariska tvåcylindriga boxermotorn. Dess nya design är mer kompakt än någonsin tidigare tack vare en växellåda som är placerad under motorn och ett nytt kamaxeldrivarrangemang. Med sina exakt 1 300 kubikcentimeter producerar den en effekt på 107 kW (145 hk) vid 7 750 varv per minut och utvecklar ett maximalt vridmoment på 149 Nm vid 6 500 varv per minut. Detta gör den till den kraftfullaste BMW-boxermotorn som någonsin har serieproducerats.

Huvudramen är av stål, som förutom att den blivit mer slimmad också uppges erbjuda högre styvhet än föregångarmodellen. Hos bakramen har den tidigare rörformiga stålstrukturen nu ersatts med en gjuten aluminiumkonstruktion. Uppdaterade EVO Telelever tillsammans med EVO Paralever ska även ge ännu bättre styrprecision och körstabilitet.

Modellen erbjuder ny elektronisk Dynamic Suspension Adjustment (DSA) som tillval direkt från fabrik, med dynamisk anpassning av dämpning och fjäderhårdhet samt lastkompensation.

P90520720 lowRes the new bmw r 1300 g

Senaste versionens elektroniska Dynamic Suspension Adjustment (DSA) går nu ett steg längre än föregångaren genom att kombinera dynamisk justering av dämpningen fram och bak med en motsvarande justering av fjäderhårdheten (”fjäderstyvhet”) – beroende på valt körläge, körförhållanden och körstil. Den automatiska justeringen av fjäderförlängningen säkerställer lastkompensation. Detta ska ge en ännu bättre körupplevelse på alla underlag. Oavsett om du kör ensam, med passagerare eller med megapackning – uppges DSA garantera en ännu högre nivå av körsäkerhet, prestanda och komfort.

P90520721 lowRes the new bmw r 1300 g

Exklusivt i kombination med DSA som tillval direkt från fabrik finns två ytterligare tillval för fjädringen hos R 1300 GS: den nya adaptiva fordonshöjdskontrollen och sportfjädringen.

P90520722 lowRes the new bmw r 1300 g

Med adaptiv fordonshöjdskontroll erbjuder R 1300 GS automatisk justering av fordonshöjden beroende på driftsförhållandena, vilket säkerställer största möjliga komfort utan att kompromissa med kördynamik och nedläggningsvinkel.

P90520724 lowRes the new bmw r 1300 g

Modellen erbjuder dessutom 20 mm ökad fjädringsväg fram och bak samt sportfjädring som tillval, som är speciellt utvecklad för GS.

P90520725 lowRes the new bmw r 1300 g

Även i standardutförande har R 1300 GS nu fyra körlägen istället för tre, för att anpassa sig till individuella förarpreferenser. "Rain" och "Road" körlägena tillåter anpassning av köregenskaperna till de flesta vägförhållanden. Med "Eco"-körläge är det möjligt att uppnå maximal räckvidd på en tank bränsle, medan det extra körläget "Enduro" möjliggör en förbättrad körupplevelse utanför den vanliga vägen med en specifik inställning för terrängkörning.

P90520726 lowRes the new bmw r 1300 g

R 1300 GS kommer med en ny, mycket kompakt full-LED-strålkastare med en ny, karakteristisk ljusdesign som standard. Denna sägs lysa upp vägen med en tidigare oöverträffad klarhet, vilket säkerställer ännu bättre synlighet i trafiken. Ljusenheten består av två LED-enheter för halv- och helljus samt fyra ytterligare LED-enheter för dagkörningsljuset och sidoljuset. Modernt utformade LED-ljusenheter med nyligen utformade LED-blinkers – integrerade i handskydden fram och funktionellt integrerade bak – kompletterar belysningskonceptet hos R 1300 GS. Med tillvalsutrustningen "Headlight Pro" rör sig ljusstrålen från LED-strålkastaren i relation med motorcykelns lutningsvinkel. På detta sätt är kurvan mer eller mindre fullständigt upplyst eftersom ljuset rör sig dit motorcykeln är på väg.

P90520727 lowRes the new bmw r 1300 g

BMW R 1300 GS har Riding Assistant som tillval, bestående av komponenterna Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) och Lane Change Warning (SWW). Active Cruise Control (ACC) med integrerad avståndskontroll kan användas för att ställa in önskad körhastighet samt avståndet till fordonet framför. Front Collision Warning (FCW) med inbromsning som är utformad för att förhindra kollisioner och bidra till att minska risken för olyckor, medan Lane Change Warning övervakar körfälten till vänster och höger och kan hjälpa till att säkerställa ett säkert filbyte samtidigt som den stödjer användning av backspegeln.

P90520728 lowRes the new bmw r 1300 g

Den nya aluminiumbränsletanken, som har en mycket plattare form än föregående modeller bidrar till det dynamiska, lätta utseendet hos R 1300 GS. 

P90520729 lowRes the new bmw r 1300 g

I Lightwhite solid färg och i kombination med sina skarpt ritade linjer och mycket ren design har R 1300 GS en muskulös framtoning och förkroppsligar GS-temat.

P90520730 lowRes the new bmw r 1300 g

TripleBlack är en modellvariant av boxer GS som har varit populär i många år. I denna färgsättning har BMW R 1300 GS en maskulin attityd kombinerat med exklusiva ytor.

P90520731 lowRes the new bmw r 1300 g

Det grundläggande utförandet Racingblue metallic sätter tonen för modellvarianten GS Trophy. Med röda och vita detaljer och inskriptioner tillsammans med en bakram i matt vit metallic, står GS Trophy för den allra högsta prestandan och sportig terrängkörning.

P90520735 lowRes the new bmw r 1300 g

R 1300 GS visar sin mest exklusiva och tekniskt sofistikerade sida hos modellvarianten Option 719 Tramuntana. Den kombinerar korsade ekrar i guld med en högkvalitativ lack i Aurelius Green metallic och maskinfrästa aluminiumdelar.

Lanseras i november
Helt nya BMW R 1300 GS lanseras den 4 november men går redan idag att förnadsboka hos närmaste BMW Motorrad-återförsäljare. Priset börjar från 197.000kr och ett omfattande utbud av extrautrustning och tillbehör från BMW Motorrad kommer också att finnas tillgängligt.

Höjdpunkterna hos BMW R 1300 GS:

Helt nydesignad boxermotor med bottenmonterad växellåda och BMW ShiftCam-teknik för varierande ventiltiming och ventillyft på insugssidan.

Kraftfullaste BMW boxermotor någonsin.

Kraftfull respons över hela varvtalsområdet, exemplarisk bränsleförbrukning, utsläppsnivåer, jämnhet och raffinering.

Effekt och vridmoment: 107 kW (145 hk) vid 7 750 varv per minut och 149 Nm vid 6 500 varv per minut.

Knocksensor för optimerad jorden-runt-anpassning.

Helt omkonstruerad fjädring med huvudram i stål och bakram i gjuten aluminium. Ännu bättre styrprecision och körstabilitet tack vare nya EVO Telelever med flexibelt element och reviderade EVO Paralever.

Viktreduktion på 12 kg jämfört med föregående modell.

BMW Motorrad Full Integral ABS Pro som standard.

Fyra körlägen som standard.

Motorbromsreglering (MSR), dynamisk bromshjälp (DBC) och assistans för uppstart (HSC) som standard.

Driving Modes Pro med ytterligare körlägen som tillval direkt från fabrik.

Dynamisk antispinn, DTC, som standard.

Elektronisk Dynamic Suspension Adjustment (DSA) som tillval direkt från fabrik, med dynamisk justering av dämpning och fjäderhårdhet samt lastkompensation.

Adaptiv fordonshöjdskontroll och sportfjädring som tillval direkt från fabrik.

Ny matrix LED-strålkastare som standard.

Headlight Pro med adaptivt kurvljus som tillval direkt från fabrik.

Handskydd med integrerade blinkers som standard.

Litiumjonbatteri med Battery Guard (servicefunktion via BMW Motorrad APP) som standard.

Dynamisk farthållare (DCC) med bromsfunktion som standard.

Riding Assistant med Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) och Lane Change Warning (SWW) för säker och bekväm körning som tillval direkt från fabrik.

Smartphone-laddningsfack med integrerad USB-anslutning och ytterligare 12 V-uttag som standard.

Sadelvärme för förare och passagerare för förbättrad touringkapacitet som tillval direkt från fabrik.

Styrhöjare, upp till 30 mm, som tillval direkt från fabrik.

Brett utbud av sadelvarianter som tillval direkt från fabrik.

Anslutning: multifunktionell instrumentering med 6,5-tums färg-TFT-skärm och många funktioner som standard.

RDC, Keyless Ride, uppvärmda handtag som standard.

Intelligent nödsamtal som tillval direkt från fabrik.

Attraktiv grundvariant tillsammans med modellvarianterna Triple Black, GS Trophy och Option 719 Tramuntana.

Brett utbud av tillvalsutrustning, Original BMW Motorrad Accessories.

 

Ökat utbud av standardutrustning hos BMW R 1300 GS jämfört med föregående modell:

Eluppvärmda handtag.

Keyless Ride (styrning, tändning och bränslelock).

RDC.

MSR.

BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.

Farthållare DCC med bromsfunktion.

LiO startbatteri.

Handskydd med integrerade blinkers.

P90520732 lowRes the new bmw r 1300 g

P90520736 lowRes the new bmw r 1300 g

P90520743 lowRes the new bmw r 1300 g

P90520757 lowRes the new bmw r 1300 g

P90520774 lowRes the new bmw r 1300 g

P90520758 lowRes the new bmw r 1300 g

P90524544 lowRes the new bmw r 1300 g

P90524546 lowRes the new bmw r 1300 g