De nya Kawasaki EV-motorcyklarna kommer att finnas tillgängliga i Ninja- och Z-familjens stilar som Z e-1 och Ninja e-1, båda med chassi, bromsar som återfinns på nuvarande mellanklassmodeller, uppges modellerna leverera roliga köregenskaper som kombineras med nollutsläpp. Fastbikes.se är i skrivande stund på plats i Paris för att provköra Kawasakis nya elmotorcyklar. Ett mer omfattande reportage kommer inom kort.
Med en i stort sett helt tyst och effektiv borstlös motor på 5kw (med en användbar maxeffekt på 9Kw) förlitar sig denna duo av EV-modeller på en innovativ lösning med dubbla (löstagbara) batterier med parallellkoppling, till skillnad från konkurrenterna, som ger fördelen av mer effektiv uppladdning. Tack vare en mängd olika laddningsalternativ möjliggör denna dubbelbatterikonfiguration den sorts enkel portabilitet som tunga enstaka batterier, inte erbjuder.
Kopplingsfri, utan växlar och med en enkel " twist and go"-körstil, tillsammans med smarta funktioner som två körlägen (Road och Eco) plus en spännande "e-boost" funktion som levererar en effekt på max på 9kw och bättre acceleration (plus en potentiell toppfart på 99 km/tim över en kort sträcka tack vare en e-boost-knapp som återfinns intill gashandtaget.
Förare av Kawasaki Z-e1 och Ninja-e1 kan också förvåna sina vänner med ett ”Walk Mode” som gör att dessa motorcyklar kan manövreras i gåfart både framåt OCH bakåt – särskilt användbart vid trånga parkeringsplatser eller förflyttning bakåt uppför en sluttning.
Modellerna erbjuds i ett Metallic Bright Silver och Metallic Matte Lime Green utseende – som kommer att bli signaturen för framtida Kawasaki EV-modeller –tillsammans med en TFT-instrumentering med smartphone-anslutning. TFT-skärmen förmedlar sådant som fordonsstatus, räckvidd, tillgänglighet av boostfunktion och vald körnivå (Road eller Eco), och kombineras sömlöst med gasreglaget och ABS-bromsar och chassi av fackverks-typ.
Laddningsalternativen inkluderar en dockningsstation för laddning där ett batteri kan placeras i eller via en kabel som kan länka den externa laddaren till motorcykeln via ett uttag under sadeln med batterierna kvar på sin plats. Andra funktioner hos de avancerade Li-Ion-batterierna inkluderar inbyggda laddningsindikatorer plus en symmetrisk design som möjliggör enklare placering hos motorcykeln plus ett praktiskt låsbart förvaringsutrymme ovanför batterierna under batteriluckan.
Med en rad tillbehör inklusive +30 mm Ergo-Fit-säten och olika laddningslösningar, kommer den nakna Z e-1 och helkåpsförsedda Ninja e-1-modellerna från Kawasaki öppna dörren till en grönare framtid för tvåhjuliga fans globalt.