Enligt patentansökningar vill Suzuki införa VVT-teknik hos nästa generationen av företagets supersnabba motorcykel Hayabusa.
Uppdateringarna i det här fallet kretsar kring motorn och syftar till att förbättra motorcykelns körbarhet och minskade avgasutsläpp.
Inlämnad patentinformation pekar på att nästa generationens Hayabusa får Variable Valve Timing (VVT), ett nytt variabelt ventilsystem som kan ändra tid och lyft av motorns insugs- och avgasventiler. Detta gör det möjligt att ställa in motorn för att leverera specifika egenskaper vid särskilda motorvarvtal, vilket till exempel kan förbättra vridmomentet på mellanregistret eller öka effekten i övre delen av varvtalsregistret. Eftersom systemet möjliggör en effektivare förbränning kan även utsläpp av oförbrända kolväten till atmosfären minskas.
VVT är ingen ny teknik för Suzuki, som har använt den hos sina bilar under många år, och på senare tid hos GSX-R1000.
Systemet som visas i patenten är ett system, som i de flesta fall använder oljetryck för att aktivera en solenoid som kan tidigare- eller senarelägga tidpunkten för insugs- och avgasventilernas öppnande respektive stängande, oberoende av varandra. Systemet kommer att använda ett antal motorsensorer, det elektroniska bränsleinsprutningssystemet och ECU-enheten, för att fastställa hur mycket kamtimingen ska justeras.
Sammantaget kan det bli tal om över 200 hästkrafter hos nästa generations Hayabusa, att jämföra med dagens 187 hästkrafter på topp.