TRIUMPH har presenterat en ny kraftfullare Street Triple R och RS för det kommande året, tillsammans med introduktionen av Street Triple 765 Moto 2 Edition begränsad till bara 765 enheter.
Basmodellen kommer i form av Street Triple R, som nu ståtar med 120 hk, vilket är cirka 2hk mer än tidigare. RS-modellen kommer med lite potentare fjädring och bromsar, samtidigt som motorn pumpar ut 130hk på topp, 7 hästar fler än tidigare.
Trippeln rymmer nya kolvar, vevstakar och en reviderad förbränningskammardesign, nya ventiler och kamaxlar, som erbjuder ökad ventillyft för förbättrad insugs-, förbrännings- och avgaseffektivitet. På plats sitter också en ny växellåda där effektivare växling utlovas.
Chassimässigt kommer 2023 års R-modell med Brembo M4-ok och fullt justerbar Showa-fjädring. Street Triple RS kommer med Showa 41 mm upp och ner-vänd framgaffel och en Öhlins piggyback-stötdämpare bak. Moto2-utgåvan kommer med en fullt justerbar Öhlins 43 mm framgaffel och en Öhlins stötdämpare bak. Fjädringsvägen fram, på alla modeller, är 115 mm, medan den bak uppges vara 131,2 mm hos RS och Moto2 Edition, och 133,5 mm på Street Triple R.
Elektroniken uppges ha uppdaterats med förfinad kurvtagnings-ABS, traction control och körlägen. R-modellen erbjuder fyra körlägen att välja mellan (Road, Rain, Sport och Rider-konfigurerbar), medan RS och Moto2 Edition dessutom erbjuder ett dedikerat bankörningsläge.
Triumph Street Triple R - 112 900 kronor
Triumph Street Triple RS - 129 900 kronor
Triumph Street Triple 765 Moto2 Edition -159 900 kronor