Suzuki har presenterat nya 2023 års V-Strom 1050 DE, som ersätter XT-versionen.
Precis som standardversionen av V-Strom 1050, kommer även DE med en 5-tums TFT-instrumentering, som har en liknande design som GSX-S1000GT.
Quickshifter för kopplingsfria upp- och nerväxlingar är standard, liksom centralstöd, handskydd samt USB- och 12V-uttag. Precis som tidigare kännetecknas modellen av den DR Big-näbbiga fronten, och den 1037cm3 vätskekylda V-twin-motorn.
Till skillnad från XT:s 19-tums framhjul kommer DE-versionen med ett 21-tums framhjul, klädda med Dunlop Trailmax Mixtour-däck. Medan standardmodellens 19/17-tumshjul rullar vidare på Bridgestone A41.
DE erbjuder även fullt justerbar KYB-fjädring, med längre fjädringsväg, och 190 mm markfrigång – 25 mm mer än nästa års standard V-Strom och hela 30 mm mer än nuvarande XT.
Men det är inte allt, hjulbasen har också ökat med 40 mm i jämförelse mot basmodellen. Detta tack vare en ny aluminiumsvingarm, som sägs behålla samma nivå av vertikal och lateral styvhet, medan vridstyvheten lär vara 10 procent starkare. På köpet får du också fetare fotpinnar och 40 mm bredare styre. Dessutom har Suzuki lagt till nya aluminiumgjutgods och profiler i ett försök att producera ett lättare, starkare chassi.
Motorn har försetts med nya ihåliga, natriumfyllda avgasventiler som sägs hjälpa till att minska värmen i förbränningskammaren och bidra till bättre hållbarhet.
Ettans- och sexans växel har fått högre utväxling,och DE har dessutom fått vad som ska vara en starkare drivkedja, plus ett nydesignat växelreglage som ska lämpa sig bättre för offroadkörning.
DE har dessutom kryddats med en del ny elektronik. Båda modellerna får Suzukis sexaxliga IMU för tvåstegs lutningskänslig ABS, plus HILL HOLD, farthållare, trestegs traction control och tre effektlägen.
DE-versionen kommer med ett nytt "G"-läge (grus) som en del av dess antispinn-inställningar, designat för att köra på löst underlag. Detta tillåter mer bakhjulsspinnande – med bibehållen krafttillförsel till bakhjulet tills systemet anser att det är allt för häftigt.
Om och när DE-versionen når svensk mark är fortfarande oklart. Men vi håller tummarna på att även vi snart får tillfälle att sladda fram på härliga svenska grusvägar bakom styret på V-Strom 1050 DE.