Harley-Davidson har presenterat en sportigare ST-serie för 2022, med nya Low Rider ST i spetsen.
Tillsammans med Low Rider i det nya sortimentet kommer två nya ST-versioner, som båda delar 1917cm3 V-twinnen som vi tidigare endast sett hos tillverkarens CVO-modeller, medan "standard" Low Rider S också får den kraftfullare motorn tillsammans med ett par justeringar.
Som namnet antyder är Low Rider ST starkt baserad på Low Rider S, och delar också samma softtail-chassi och tillhörande komponenter. Den stora förändringen är tillägget av en rammonterad kåpa och ett par låsbara sidoväskor. Förutom kåpan och väskorna (som snabbt och enkelt går att ta bort) har Harley dessutom monterat en längre stötdämpare, vilket hjälper till att lyfta upp baken hos motorcykeln och öka den maximala nedläggningsvinkeln.
Samtidigt har de lagt till den nya 117-motorn, komplett med "Heavy Breather"-luftintag, som sägs öka vridmomentet till 168 Nm vridmoment vid 3 500 varv/minut.
"Standard" Low Rider S har även den fått den större motorn, längre/högre stötdämpare bak, och flyttat upp instrumenteringen till styret.
Samtidigt erbjuder Harley nu också 117-motorn hos Road Glide och Street Glide-modellerna som nu benämns Road Glide ST och Street Glide ST. Förutom det ökade vridmomentet förblir cyklarna i stort sett desamma.
Harley-Davidson har också bekräftat att de fyra CVO-modellerna för 2022 kommer att vara CVO Road Glide Limited, CVO Street Glide, CVO Road Glide och CVO Tri Glide.