Triumph har lanserat sin nya Tiger 1200-familj, som inte bara uppges vara 25 kilogram lättare än tidigare, utan dessutom har blivit starkare, och nu erbjuds i fem olika versioner, där GT Explorer och Rally Explorer kommer med 30-liters tank.
Nya landsvägsfokuserade GT (20 liters tank) och GT Pro (20 liters tank) kommer med gjutna hjul, 19” fram och 18” bak, plus helt ny Showa semi-aktiv fjädring.
Rally Pro (20 liters tank) kommer med trådekrad hjuluppsättning av slanglös modell, 21" fram och 18" bak, plus Showa semi-aktiv fjädring med ännu längre fjädringsväg.
Triumph kompletterar det nya sortimentet med två nya Tiger-modeller med 30-liters tank, nya Rally Explorer och GT Explorer. Båda kommer med det nya Triumph Blind Spot Radar-systemet.
Den nya trecylindriga 1160cm3-motorn uppges erbjuda 150 hk toppeffekt vid 9 000 rpm, 9 hk mer än föregående generation, och 130Nm vridmoment som bäst vid 7 000 rpm, 8Nm mer än den tidigare motorn.
2022 års Tiger 1200-modeller har fått en ny, mer slimmad design, och kommer med ny, lättare ram, med påbultad aluminium-bakram, ny lättare och starkare ”tri-link” svingarm, Brembo Stylema monobloc bromsar, optimerad kurv-ABS och Showa semi-aktiv fjädring. Förarergonomin är ny, och inkluderar justerbar sadelhöjd. Vidare finner vi en ny 7-tums TFT-instrumentering med integrerat My Triumph Connectivity System, optimerad kurv-antispinn, upp till sex körlägen, keyless tändning, LED-belysning och adaptiva kurvljus (inte hos GT), Triumph Shift Assist (standard på alla utom GT), eluppvärmda styrgrepp och sadel (eluppvärmd sadel endast standard på GT Explorer och Rally Explorer), Tyre Pressure Monitoring System (standard på GT Explorer och Rally Explorer), Hill Hold (inte GT).
Pris från 186,100 kronor (237,500 Norska kronor) för Tiger 1200 GT.