2022-versionen av Ducati Panigale V4 har uppdaterats på i stort sett alla områden: aerodynamik, ergonomi, motor, chassi och elektronik. Resultatet uppges vara en ännu snabbare motorcykel på racebanan och samtidigt mindre krävande för ett brett spektrum av förare.
1103cm3 V4-motorn har bland annat fått en ny oljekanaler och avgasutblåset har vuxit. Resultatet uppges vara 1,5 hästkrafters ökning av toppeffekten (212 hk vid 13 000 varv/minut). Samtidigt har 1:ans, 2:ans och 6:e växeln höjts.
Elektroniksystemet erbjuder fyra effektlägen: Full, High, Medium och Low. Lågeffektläget (Low) sänker toppeffekten till 150 hästkrafter och ger en mjukare motorkaraktär.
Vidare har Ducati också finjusterat körställningen, med en rakare sadel och smalare tank, för bättre körergonomi.
Modellen har fått nya vingar som Ducati hävdar ger samma downforce som tidigare i ett mer effektivt paket. Kåpan har också justerats för att styra mer luft mot motorn.
På plats sitter även en ny Öhlins NPX 25/30 semi-aktiv framgaffel som har 5 mm mer fjädringsväg samt mjukare fjädrar för högre landsvägskomfort.
Cirka pris V4 = 253.900 sek / 335.000 nok
Cirka pris V4 S = 320.900 sek / 389.000 nok