KTM har precis presenterat nya 1290 SUPER DUKE R EVO, med andra generationens WP APEX semi-aktiv fjädring, som ska göra detta till den smartaste, mest avancerade och mest väldämpade SUPER DUKE R hittills.
WP APEX semi-aktiv fjädring är ett av marknadens mest avancerade fjädringssystem, med nyutvecklade elektroniskt styrda magnetventiler för variabel dämpning, vilket ger ett brett utbud av justerbarhet från maximal komfort till banklar styvhet - med en knapptryckning.
Tre olika dämpningslägen - COMFORT, STREET, SPORT - finns som standardutrustning, där den bakre fjäderförspänningen kan justeras med upp till 20 mm, via TFT-menyn. Detta görs i 10 steg enligt förarens önskemål, med justerbarhetsinställningarna från 0% till 100%, i steg om 10% eller 2 mm.
Dessutom innebär det valfria SUSPENSION PRO-paketet att denna ”BEAST” kan anpassa sig till vägbanan och förarens krav, och justera fjädringen automatiskt när du kör.
KTM 1290 SUPER DUKE R och KTM 1290 SUPER DUKE R EVO fortsätter att ha RAIN, STREET, SPORT och valfria körlägen TRACK och PERFORMANCE, vilket ger förare förbättrad feedback om vad motorn gör, med mindre påträngande antispinn och anti-wheelie.
Gasresponsen får ytterligare en boost med tillägget av ett nytt snabbvridande gashandtag, reducerat med 7 grader till 65 grader. KTM R&D utvecklade den här lösningen inte bara för att erbjuda en snabbare och mer responsiv gas, utan också för att minska förarens handledsvinkel och armbågsfall vid full gas.
Utseendemässigt behåller KTM 1290 SUPER DUKE R och KTM 1290 SUPER DUKE R EVO sin aggressiva landsvägslook men introducerar två nya färger. En välbekant blå och orange färg flankeras av ett helt nytt utförande i silver och orange.
2022 års KTM 1290 SUPER DUKE R och KTM 1290 SUPER DUKE R EVO kommer att anlända till auktoriserade KTM-återförsäljare från januari 2022. För mer information, besök https://www.ktm.com/en-se.html