Suzuki har presenterat en ny sporttouring-version av deras nyligen uppdaterade GSX-S1000 som fått tilläggsbeteckningen GT.
Motorn hos den nya motorcykeln är i grunden samma 150 hästkrafter starka GSX-R-motor som hos nakenmodellen men här tillsammans med en helkåpa och vad som lär vara en bekvämare och lite mer upprätt körställning.
Huvudskillnaden mellan nakna GSX-S och nya GT är den nya kåpan, som erbjuda föraren skydd mot fartvinden och vädrets makter, för god långdistanskomfort.
KYB-fjädringen och Brembo-bromsarna från GSX-S kvarstår, vilket innebär 43 mm upp-och-ner-vänd framgaffel och bakdämpare med justering av fjäderförspänning och returdämpning. De radiellt monterade Brembo-bromsoken greppar kring 310 mm dubbla främre bromsskivor tillsammans med en 240 mm skiva bak.
Istället för GSX-S:s treekrade hjul får GT sex-ekrade aluminiumhjul.
Bensintanken rymmer (precis som hos GSX-S) 19-liter.
Suzuki säger att den nya kåpan, tillsammans med kåpglaset och speglarna har finslipats för aerodynamisk effektivitet för att minska trötthet för förare och passagerare, efter många timmar av tester i vindtunneln.
Förarkomforten ligger i fokus - inte bara för föraren, som har kåpan att krypa ner bakom, medan såväl styre är gummiupphängt och fotpinnarna belagts med gummi för minskade vibrationer.
Den nya sadeln är utformad för optimal komfort, medan en assisterad koppling och farthållare ska underlätta körningen. Även passagerarens sadel lär vara anpassad för bästa möjliga komfort. Samtidigt har modellen fått ett par handtag som passageraren kan greppa kring.
Till skillnad från standard GSX-S som släpptes tidigare i år kommer GT-versionen med en 6,5-tums fullfärgs TFT-instrumentering med smartphone-anslutning, och som bland annat erbjuder GPS-kartor och möjlighet att ringa och ta emot samtal, och styra musikspelaren, bland annat.
Modellen kommer även med LED -belysning runt om och Suzukis elektroniska intelligenta förarhjälpmedel SIRS.
I tillbehörssortimentet kommer det bland annat finnas högre kåpglas och praktiska packväskor.