KTM fortsätter att förädla den populära KTM 1290 SUPER DUKE R-plattformen och presenterar nu en ännu grymmare specialversion av nakenmodellen.

Modellen kommer endast att tillverkas i totalt 500 exemplar, och är den är den första maskinen som är värdig att bära ett "RR" -märke. Den europeiska tilldelningen kommer att exklusivt och enbart finnas tillgänglig via en förbeställningsportal på nätet.

 

Baserad på den senaste KTM 1290 SUPER DUKE R-prototypen är RR en demonstration av vad som händer när KTM:s utvecklings och design-avdelning får härja mer eller mindre fritt. Det är vad KTM menar är den äkta genuina definitionen av begreppet READY TO RACE, med extra exklusivitet, påkostade komponenter och förstklassigt hantverk.

 

Siffrorna som uppges avslöjar en hel del om vad det handlar om - 1301 cm3, 180 hk, 180 kg och 140 Nm, vilket översätts till ett effekt/vikt-förhållande på 1:1. 

 

Men enligt KTM handlar det inte bara om muskler, utan även om en modell som är smidig som få och perfekt för bankörning. KTM marknadsför modellen som en kompromisslös Hyper Naked-motorcykel som har trollats fram hos prestanda-laboratoriets mörkaste djup för att skapa rekord.

 

Med 9 kg lägre vikt är RR smidigare, styvare och ger bättre höghastighetsstabilitet än standard KTM 1290 SUPER DUKE R. Även hjulen har bantats på vikt vilket resulterat i en minskning på 1,5 kg ofjädrad vikt . Dessa är klädda i ultra-klibbiga Michelin Power Cup2-däck, vilket påstås dramatiskt höja ribban när det kommer till bankörnings-förmågan hos KTM 1290 SUPER DUKE RR.

 

Vidare kommer den bestialiska maskinen med exklusiva WP-komponenter. Fram sitter fullt justerbara framgaffeln WP APEX PRO 7548 Close Cartridge tillsammans med en justerbar WP APEX PRO 7117 styrdämpare. Bak sitter en APEX PRO 7746 stötdämpare, som givetvis har anpassats specifikt för KTM 1290 SUPER DUKE RR.

 

Kolfiber har använts i stor utsträckning hos KTM 1290 SUPER DUKE RR, där bland annat bakramen tillverkats i det lätta materialet. Detta har gjort det möjligt för företagets designers att skapa en unik enhetssitsenhet med nydesignade LED-bakljus integrerade hos motorcykelns nya LED-blinkers. Dessa inkluderar också KTM:s adaptiva bromsljus som standard.

 

På plats sitter även en ny typ av snabb-gasreglage, med en 65 graders öppningsvinkel - en 7-graders minskning jämfört med standard KTM 1290 SUPER DUKE R:s 72-gradersgrepp. Detta utvecklades för att ge förbättrad gasrespons, men också för att minska handledsvinkeln vid fullt gaspådrag.

 

Som pricken över i kommer modellen med ett AKRAPOVIČ "SLIP-ON LINE" avgassystem, tillverkad av titan med en ändkåpa i kolfiber. Dessutom finns ett komplett AKRAPOVIČ KIT "EVOLUTION LINE" avgassystem som tillval.

 

KTM 1290 SUPER DUKE RR kommer även med mest ban-orienterade elektronikpaketet som någonsin setts på en KTM - och allt som standard. Bland annat finns avancerade TRACK- och helt nya prestanda-lägen, som ger föraren i stort sett obegränsade justeringsalternativ vad gäller bakhjuls-sladdande, gasrespons, Launch Control och Motor Slip Regulation.

 

I vanlig ordning finns gott om Power Parts-delar för den sin vill ha extra av allt.

 

KTM 1290 SUPER DUKE RR kommer endast att tillverkas i 500 exemplar och kan förbeställas från 8 april, kl 10:00 HÄR (för europeiska marknaden).