Triumph har uppdaterat sina Bonneville-modeller för 2021 med nya motorer och uppdaterade bromsar och fjädring.

Den populära Bonneville-familjen har inte bara fått en skönhetsbehandling, utan även fått en del prestandahöjande nyheter.

 

De största förändringarna ser vi hos Bonneville T120 och T120 Black. 1200cm3-parallelltwinnen har fått en mild uppdatering för att möta Euro5-specifikationen (med en minskning av farliga utsläpp), men där toppeffekt och vridmoment uppges vara oförändrat (80 hk och 105 Nm). 

Samtidigt har Triumph minskat vikten på de rörliga delarna så att den varvar upp snabbare. Elektroniken har också setts över, inklusive uppdateringar av körprogrammen, och där farthållaren nu är standard. Bromsarna har uppdaterats med nya Brembo-bromsok och en nya bromsskivor framtill.

Trots sina förbättrade avgasutsläpp och nya godsaker uppges motorcykelns vikt ha bantats med 7 kg.

 

Bobber har också fått ett antal uppdateringar för att få den mer i linje med den utgående modellen, Bobber Black, inklusive 16-tums framhjul och dubbla skivbromsar fram.

Precis som övriga Bonneville-motorer har den uppdaterats internt för piggare respons, men med bibehållen "Bobber-sång". Bensintanken har vuxit till 12 liter (upp från 9 liter), vilket borde ge betydligt bättre räckvidd. 

 

Speedmaster har också fått ett par uppdateringar inklusive den nya motorn, ny cartridge-framgaffel och uppdaterad sadel för både förare och passagerare (vilket ska ge bättre komfort).  

Även de mindre 900cm3-modellerna har också uppdaterats.

Precis som T120 har T100 en uppdaterad 900cm3 Euro5-motor och precis som 1200cm3-motorn har den uppdaterats med nya delar för snabbare gasrespons. Rödstrecket har flyttats upp 500 rpm högre tillsammans med en effektökning på närmare 10 hk, till 63 hk. Liksom de större modellerna kommer den också med uppdaterade bromsar, nya fjädringskomponenter. Dessutom har den tappat 4 kg i vikt.

 

Slutligen har Triumph uppdaterat Street Twin, även här med samma motornyheter som T100. Modellen har även fått nya sidokåpor, nya hjul och ett ny sadel med tjockare skum. Det erbjuds även en begränsad ”Gold Line” specialversion, som har handmålade detalj-linjer och är begränsad till bara 1000 enheter över hela världen.

 

Och när det gäller Triumphs Scrambler-modeller får vi vänta till april, då vi förväntar oss att ha mer information om vad för nytt som gäller där.

Här kan du kolla in presentationen av 2021 års Triumph Bonneville-maskiner...