Honda har presenterat ett nytt, större syskon till den avskaladae ”bobbern” CMX500 Rebel.
Modellens 1084cm3 parallelltwin härstammar från äventyrsmaskinen Africa Twin, och kommer med Hondas valbara vridmomentskontroll ”Honda Selectable Torque Control”, Wheelie Control (som ser till att framhjulet håller sig i backen vid häftiga gaspådrag), farthållare, 3 standard körlägen och elektronisk gasreglering ”Throttle-By-Wire”.
Dessutom kommer CMX1100 Rebel med 43 mm cartridge-framgaffel, dubbla ”piggyback”-stötdämpare bak och fyrkolvs, radiellt monterat frambromsok.
CMX1100 Rebel har en strippad, minimalistisk stil. Fram och bak sitter stänkskärmar av plåt monterade ovanpå feta däck; den runda strålkastaren blandar gamla skolans design med moderna LED-lampor och toppas av den runda, negativa LCD-instrumenteringen. Under sadeln finns ett USB-C-uttag.
Motorn härstammar från äventyrsmodellen CRF1100L Africa Twin, men i det här utförandet med en mängd viktiga förändringar som helt har förändrat motorns ursprungliga natur för att matcha dess nya glidar-arbetsuppgifter. Rebel 1100:s 1084cm3 SOHC 8-ventils parallelltwin uppges erbjuda en toppeffekt på 87hk vid 7000 varv/minut med maximalt 98Nm vridmoment vid 4750 varv/minut.
Som pricken över i kommer även en Dual Clutch Transmission-version att erbjudas.
Tekniska fakta - Honda CMX1100 Rebel 2021
Motor |
|
Typ |
SOHC vätskekyld 4-takts 8-ventils parallelltwin med 270° vev och Uni-cam. EURO5-kompatibel |
Slagvolym |
1084cm3 |
Borr & Slag |
92mm x 81,5 mm |
Kompressionsförhållande |
10.1:1 |
Max. Uteffekt |
64kW vid7 000varv/min |
Max. Vridmoment |
98Nm vid 4 750varv/min |
Olja Kapacitet |
4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT) |
BRÄNSLESYSTEM |
|
Bränsleblandning |
PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning |
Bensintank kapacitet |
13.6L |
Bränsleförbrukning |
4.9L/100km - MT5.3L/100km - DCT |
CO2-utsläpp |
114g/km - MT123g/km - DCT |
ELSYSTEM |
|
Start |
El |
Batterikapacitet |
12V/11.2AH |
ACG-uteffekt |
0.419kW |
Drivlina |
|
Koppling Typ |
MT:Våt flerskivig koppling DCT: Våt flerskivig hydraulisk dubbelkoppling |
Överföring Typ |
MT: 6-växlad manuell växellåda DCT: 6-växlad dubbelkopplings-överföring |
Sekundär drivning |
Kedja |
Ram |
|
Typ |
Stålrör ”Diamant” |
Chassi |
|
Mått (L x B x H) |
2240mm x 853mm x 1115mm – MT 2240mm x 834mm x 1115mm - DCT |
Hjulbas |
1,520mm |
Styrvinkel / Gaffelvinkel |
28° / 30° |
Försprång |
110mm |
Sadelhöjd |
700mm |
Markfrigång |
120mm |
Tjänstevikt |
MT: 223kg / DCT 233kg |
Fjädring |
|
Fjädring fram |
43mm cartridge, justerbar fjäderförspänning |
Fjädring bak |
Dubbla piggyback stötdämpare, justerbar fjäderförspänning |
Hjul |
|
Hjul fram |
Fler-ekrade, gjuten aluminium |
Hjul bak |
Fler-ekrade, gjuten aluminium |
Fälgdimensioner Fram |
MT3.50 |
Fälgdimensioner Bak |
MT5.00 |
Däck Fram |
130/70B18 M/C |
Däck Bak |
180/65B16 M/C |
Bromsar |
|
ABS-systemtyp |
2-kanals ABS |
Broms Fram |
Radialmonterat monoblock fyrkolvs bromsok med, 330mm flytande enkelskiva |
Broms Bak |
Enkolvsok, 256mm enkelskiva |
INSTRUMENT & EL |
|
Instrument |
Offset 120mm negativ LCD-instrumentdisplay, USB-C-uttag |
Säkerhetssystem |
HISS |
Strålkastare |
LED |
Bakljus |
LED |