Honda har presenterat ett nytt, större syskon till den avskaladae ”bobbern” CMX500 Rebel.

Modellens 1084cm3 parallelltwin härstammar från äventyrsmaskinen Africa Twin, och kommer med Hondas valbara vridmomentskontroll ”Honda Selectable Torque Control”, Wheelie Control (som ser till att framhjulet håller sig i backen vid häftiga gaspådrag), farthållare, 3 standard körlägen och elektronisk gasreglering ”Throttle-By-Wire”. 

Dessutom kommer CMX1100 Rebel med 43 mm cartridge-framgaffel,  dubbla ”piggyback”-stötdämpare bak och fyrkolvs, radiellt monterat frambromsok. 

CMX1100 Rebel har en strippad, minimalistisk stil. Fram och bak sitter stänkskärmar av plåt monterade ovanpå feta däck; den runda strålkastaren blandar gamla skolans design med moderna LED-lampor och toppas av den runda, negativa LCD-instrumenteringen. Under sadeln finns ett USB-C-uttag.

Motorn härstammar från äventyrsmodellen CRF1100L Africa Twin, men i det här utförandet med en mängd viktiga förändringar som helt har förändrat motorns ursprungliga natur för att matcha dess nya glidar-arbetsuppgifter. Rebel 1100:s 1084cm3 SOHC 8-ventils parallelltwin uppges erbjuda en toppeffekt på 87hk vid 7000 varv/minut med maximalt 98Nm vridmoment vid 4750 varv/minut. 

Som pricken över i kommer även en Dual Clutch Transmission-version att erbjudas.

 Tekniska fakta - Honda CMX1100 Rebel 2021

Motor

Typ

SOHC vätskekyld 4-takts 8-ventils parallelltwin med 270° vev och Uni-cam. EURO5-kompatibel

Slagvolym

1084cm3

Borr & Slag

92mm x 81,5 mm

Kompressionsförhållande

10.1:1

Max. Uteffekt

64kW vid7 000varv/min

Max. Vridmoment

98Nm vid  4 750varv/min

Olja Kapacitet

4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT)

BRÄNSLESYSTEM

Bränsleblandning

PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning

Bensintank kapacitet

13.6L

Bränsleförbrukning

4.9L/100km - MT5.3L/100km - DCT

CO2-utsläpp 

114g/km - MT123g/km - DCT

ELSYSTEM

Start

El

Batterikapacitet

12V/11.2AH

ACG-uteffekt

0.419kW

Drivlina

Koppling Typ

MT:Våt flerskivig koppling

DCT: Våt flerskivig hydraulisk dubbelkoppling

Överföring Typ

MT: 6-växlad manuell växellåda

DCT: 6-växlad dubbelkopplings-överföring

Sekundär drivning

Kedja

Ram

Typ

Stålrör ”Diamant”

Chassi

Mått (L x B x H)

2240mm x 853mm x 1115mm – MT

2240mm x 834mm x 1115mm - DCT

Hjulbas

1,520mm

Styrvinkel / Gaffelvinkel

28°  /  30°

Försprång

110mm

Sadelhöjd

700mm

Markfrigång

120mm

Tjänstevikt

MT: 223kg / DCT 233kg

Fjädring

Fjädring fram

43mm cartridge, justerbar fjäderförspänning

Fjädring bak

Dubbla piggyback stötdämpare, justerbar fjäderförspänning

Hjul

Hjul fram

Fler-ekrade, gjuten aluminium

Hjul bak

Fler-ekrade, gjuten aluminium

Fälgdimensioner Fram

MT3.50

Fälgdimensioner Bak

MT5.00

Däck Fram

130/70B18 M/C

Däck Bak

180/65B16 M/C

Bromsar

ABS-systemtyp

2-kanals ABS

Broms Fram

Radialmonterat monoblock fyrkolvs bromsok med, 330mm flytande enkelskiva

Broms Bak

Enkolvsok, 256mm enkelskiva

INSTRUMENT & EL

Instrument

Offset 120mm negativ LCD-instrumentdisplay, USB-C-uttag 

Säkerhetssystem

HISS

Strålkastare

LED

Bakljus

LED