Fjärde generationens Multistrada lär vara en ännu effektstarkare men fortfarande lättkörd motorcykel. Mer robust och samtidigt lättare. Mångsidigare och bekvämare men effektiv under alla körförhållanden. Kort sagt, mer Multistrada än någonsin.
Designmässigt har Multistrada V4 uppdaterats inför 2021. Ducatis designers har arbetat med proportionerna och kompaktheten hos motorcykelkroppen för att optimera balansen mellan form och funktion, och samtidigt förbättra komforten.
Motorn ”V4 Granturismo” uppges väga 66,7 kg, har en slagvolym på 1168 cm3 och levererar 170 hk (125 kW) som bäst vid 10 500 varv/minut med ett maximalt vridmoment på 125 Nm vid 8750 varv/minut. Dessutom har den uppdaterade motorn fått utökade serviceintervaller: hos Multistrada V4 är oljebyten planerade till var 15 000 km, medan ventilkontroll och eventuell justering krävs var 60 000 km.
Multistrada V4 är en mycket tekniskt avancerad motorcykel, där IMU-enheten hanterar kurv-ABS-systemet, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC), här med "kurvversion" och, på Multistrada V4 S även kurvljus (DCL).
Standard på Multistrada V4 S är dessutom Vehicle Hold Control (VHC), vilket gör det enkelt att starta i backar. Hos Multistrada V4 S kommunicerar tröghetsplattformen också kontinuerligt med det semi-aktiva Ducati Skyhook Suspension (DSS)-styrsystemet med automatisk nivåreglering.
Multistrada V4 kommer dessutom med radarsystem fram och bak, vilket möjliggör användning av Adaptiv farthållare (ACC) och ”döda-vinkeln-detektering” (BSD).
Multistrada V4 kommer med en ny aluminiumram, 19-tums framhjul och dubbelsidig svingarm. Hjulbasen mäter 1 567 mm, fjädringsvägen är 170 mm hos framgaffeln och 180 mm bak, markfrigången uppges vara 220 mm och torrvikten 215 kg.
Nya Multistrada V4 har även spenderat en del tid i vindtunneln - för att få till bästa möjliga väder- och vindskydd för föraren och passageraren, minska turbulens och buller, och avleda värmen från motorn bort från förarens ben. Resultatet är ett nytt kåpglas med en ny form, justerbar i höjd med ett enda finger, tillsammans med två separata spoilers. Utformningen av handskydden och de delar som är mest exponerade för fartvinden har studerats i detalj, liksom motorns "ljud", som är raffinerat men alltid närvarande och med äkta Ducati-sång. V4 Granturismo-motorn antar också strategin att stänga av de bakre cylindrarna vid tomgång. När motorcykeln stannas vid trafikljusen stängs tändningen för de två bakre cylindrarna av (ingen förbränning i cylindrarna), vilket förbättrar förarens och passagerarens termiska komfort tack vare en sänkning av temperaturen, samtidigt som det ger minskad bränslekonsumtion.
Multistrada V4 har många olika konfigurationsmöjligheter för att möta behoven hos olika förare. Standard V4-modellen finns i rött (med 170 hk-motorn och 215 kg vikt).
V4 S finns i färgerna "Aviator Grey" såväl som i rött. Ducati Multistrada V4 S kan beställas med både lättmetallfälgar och trådekrade hjul. För denna motorcykel har Ducati skapat ett antal paket med konfigurationer som kan beställas direkt från fabriken (Essential, Travel, Radar, Performance, Full).
Den tredje versionen är Multistrada V4 S Sport, som erbjuder en djärvare lackering och kommer standard med Performance-paketet med Akrapovič-avgassystem och kolfiberframskärm.
Första exemplaren av 2021 års Multistrada V4 kommer till svenska Ducati-återförsäljare under december.
Pris Sverige:
V4 = 195.900 sek
V4 S = 228.900 sek