Patentansökningar från Suzuki avslöjar att den japanska motorcykeltillverkaren har planer på att utveckla en hybridmotorcykel, med både förbrännings- och elmotor.

Motorcykeln i det här fallet är föremål för minst fyra nya patentansökningar från Suzuki. Och att det handlar om en hybridmotorcykel med såväl en förbrännings- som elmotor råder det inget som helst tvivel om. Batterierna är placerade centralt mellan ett par krökta ramrör, under skissens platta tank och sadel.  Framtill finner vi en framgaffel av konventionella teleskopmodell nertill men en aerodynamiskt formad övre del, där gaffelbenen är sammanfogade som en enhet innan de når styrhuvudet - mer som framgafflar hos vanliga trampcyklar än vad som vanligtvis förekommer hos motorcyklar.

 

Mellan fotpinnarna, under framkanten av svingarmen, finner vi elmotorn. Där svingarmen i sig är ovanligt formad skapelse. 

 

Motorcykelns vätskekylningssystem används för att kyla elmotorn, men har också en vertikal kylfläns framtill som den elektroniska styrenheten är bultad till. Detta fungerar som en vätskekyld CPU-kylare hos en dator, med kylvätska som pumpas runt kylflänsen innan den pumpas vidare till huvudkylaren (under sadeln) där värmen släpps ut i luften.

 

Suzukis patent avslöjar också att batteripaketet är urtagbart, vilket möjliggör snabba byten istället för förlängda laddningsperioder, och att luft trycks in från fronten och genom chassit för att hålla förpackningen sval under färd.

 

Den modulära designen innebär att Suzuki har kunnat skapa en andra spin-off-version av motorcykeln med en liten förbränningsmotor, men där motorcykeln fortfarande är eldriven. Gasmotorn är en generator som laddar batteriet.

 

Om, och i sådana fall när motorcykeln blir verklighet återstår att se.