MV Agusta kommer att starta produktionen av sin Rush 1000 “drag strip-inspirerade” motorcykel i juni i år.
Den begränsade upplagan kommer endast att produceras i 300 exemplar. De första motorcyklarna kommer att rulla ut från Varese-hangarerna i slutet av samma månad, redo för de privilegierade ägarna som förbeställde sina Rush 1000 online och via MV Agustas globala återförsäljarnätverk.
Modellens fyrcylindriga radmotor på 998 kubikcentimeter använder radiella ventiler och vevstakar av titan, och uppges utveckla 208 hk vid 13000 varv/minut i standard homologeringsform (över 212 hk med icke-homologerat avgassystem och uppdaterad ECU) och maximalt 116.5Nm vridmoment vid 11000 varv/minut.
Här finner vi MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) med åtta bränslespridare (4 lågt placerade bränsleinsprutare från Mikuni + 4 övre bränsleinsprutare från Magneti Marelli med ökat bränsleflöde).
Motorstyrenheten kallas Eldor EM2.10, Ride-by-wire-systemet kommer från Mikuni, och på plats sitter en vridmomentskontroll med fyra motorprogram. Den påkostade motorcykeln kommer även med Traction Controll med 8 nivåer + av, wheelie Control, elektronisk Quickshifter (upp & ner), och 6-stegad växellåda av kassettmodell.
Bromsarna kommer från Brembo medan Öhlins står för den fullt justerbara fjädringen (+ Öhlins EC styrdämpare).
Torrvikten uppges till 186kg och toppfarten till över 300 km/h.