Amerikanska Indian Motorcycles har presenterat sin nya bagger-stukade touringmodell ”Challenger”, med den nya 1769-kubiks PowerPlus-motorn, lagom inför nästa veckas internationella motorcykelmässa EICMA i Milano.
Det börjar med PowerPlus-motorn, den helt nya 1769 cm3 vätskekylda 60-graders V-twinnen som uppges erbjuda 121 hästkrafter (90,1 kW) vid 5500 varv/minut och 178 Nm vridmoment 3800 varv/minut som bäst. Den nya drivlinan har också en sex-stegad växellåda med ”riktig” överväxel, Koppling med ”assist-funktion”, semitorrt sumpoljesystem, överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning, 52 mm spjällhus och kompressionsförhållande: 11: 1. Förare kan anpassa motorcykelns karaktär genom att välja ett av tre körlägen, inklusive regn, standard och sport - vilket resulterar i en motorcykel med tre distinkta prestandapersonligheter.
{gallery}Indian Challenger 2020{/gallery}
På plats finns även elektronisk farthållare, full LED-belysning, komfortsadel för långkörning, ABS, nyckelfri tändning och väderbeständiga sadelväskor med över 68 liter lagringsutrymme, hydrauliskt justerbar FOX® bakdämpare, radiellt monterade Brembo-bromsar, Metzeler Cruisetec-däck, justerbar vindruta och justerbara luftventiler.
Challenger Limited och Challenger Dark Horse kommer med Indian motorcycles intuitiva Smart Lean Technology, med en Bosch IMU som kontroller den dynamiska dragkraften och kurv-ABS, samt antispinnsystemet. Dessa modeller har även Indian RideCommand, det anpassningsbara infotainmentsystemet för den 7 tum stora pekskärmen, med Ride Command-system (väder- och trafikinfo), viktigaste fordonsinformationen, Bluetooth®- och USB-mobilparning och en helt ny fyrkärnig processor för snabbare respons.
2020 års Indian Challenger Dark Horse finns i Thunder Black Smoke, Sandstone Smoke och White Smoke. Indian Challenger Limited finns i Thunder Black Pearl, Deepwater Metallic och Ruby Metallic.