Honda har presenterat 2020 års Africa Twin som uppges ha fått bättre offroadprestanda, starkare motor, vikten bantad med 5 kilogram, slimmade kåpor med ökenrallystil och uppdaterad körställning.
En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sköter körlägen, antispinn och ytterligare tre säkerhetshöjande hjälpmedel: kurvtagnings-ABS, Wheelie Control, Real Lift Control, plus en ny kurvtagningsavkänning hos DCT-versionen. Instrumentpanelen har en 6,5-tums färgpekskärm som kan anslutas till Apple Carplay® och Bluetooth. Farthållare är standard, liksom dubbla LED-strålkastare och varselljus. Adventure Sports är ännu mer inriktad på bekväm och mångsidig långfärdskörning, och kommer standard med värmehandtag och 12-voltsuttag.
Mer fakta och fler bilder på Adventure Sports-modellen längre ner
{gallery}HondaCRF1100AfricaTwin2020{/gallery}
CRF1100L Africa Twin 2020 har ännu mer fokus på offroadegenskaperna, och hojen både ser ut och känns som en riktig ökenrallymaskin. Den nya modellen är mindre, smalare och 4 kg lättare. Det smidigare chassit kompletteras med en uppdaterad motor som har 7 % högre effekt, 6 % mer vrid och är mycket starkare genom hela varvtalsregistret. Dessutom uppfyller motorn EURO5-kraven.
Ramen är helt omarbetad och har nu en separat bakram av aluminium. Svingarmen är också av aluminium och kommer från crosshojen CRF450R. Centralt i maskinen sitter nu en 6-axlad tröghetsmätare (IMU), som styr antispinn med 7 nivåer och (nytt för 2020) Wheelie Control med 3 nivåer, kurvtagnings-ABS (med offroadläge), Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning för DCT-version. Körlägena URBAN, TOUR och GRAVEL utökas med det nya läget OFF-ROAD.
Körställningen är anpassad med smalare sadel och högre styre för att ge föraren bättre kontroll. En 6,5-tums färgpekskärm visar all information om maskinens system och kan anslutas till Apple CarPlay® och Bluetooth. Dubbla LED-varselljus ökar synlighet och säkerhet och farthållare (standardutrustning) är bekvämt på längre turer.
· Kompakt, offroadanpassat chassi med smal sadel och högt styre.
· 6,5-tums färgpekskärm.
· iPhone® kan anslutas till instrumentskärmen via Apple CarPlay®.
· Bluetooth-anslutning, varselljus och farthållare.
Aggressiv och kompakt. Det är två ord som sammanfattar Africa Twins nya ökenrallyinspirerade design. Men det är inte bara för syns skull – syftet är bättre offroadegenskaper. Det fasta kåpglaset är mycket lägre än förut, så att man ser underlaget framför sig tydligt. Sadelhöjden är fortfarande 850–870 mm, men styret sitter nu 22,5 mm högre och därmed blir körställningen mer upprätt och föraren får bättre kontroll både sittande och stående.
Hela bakändan är slankare och själva sadeln är 40 mm smalare för att det ska bli lättare att nå ner till marken. Sadelns form är också anpassad så att man kan flytta sig framåt och bakåt enklare. Låg sadel (825–845 mm) och hög sadel (875–895 mm) finns som tillbehör.
De nya dubbla LED-strålkastarna sitter högre och är utrustade med varselljus som anpassas automatiskt efter omgivningsljuset och förbättrar synlighet och säkerhet. Handskydd är standardutrustning.
På instrumentpanelens 6,5-tums färgpekskärm visas all information om maskinens system och uppe till vänster på skärmen väljer föraren körläge. Skärmen kan anpassas till att visa olika information beroende på valt körläge och pekfunktionen är lätt att använda även med handskar.
iPhone® kan anslutas till skärmen via Apple CarPlay®. Det går också att öppna och visa navigeringsappar, och med ett Bluetooth-headset för hjälmen kan man ringa och ta emot samtal. Man ansluter sin iPhone® till ett USB-uttag på instrumentskärmens högra sida. Man kan även använda trådlös handsfree-funktion för iPhone® och Android-mobiler via Bluetooth, och då styr man mobilen med knapparna vid vänster handtag.
Främre och bakre blinkers är utrustade med en funktion för nödbromsvarning. När man kör snabbare än 50 km/h och bromsar plötsligt blinkar varningsblinkersen för att varna andra trafikanter för den hårda inbromsningen. Dessutom slås hojens blinkers av automatiskt. Systemet använder inte tidtagning, utan jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen.
På årsmodell 2020 är den bekväma farthållaren standardutrustning.
Motor
· Motorn växer till 1 084 kubik med en effekt på 75 kW och ett vridmoment på 105 Nm.
· Nytt på motorn är topplock, ventiltider och lyft, spjällhus och avgassystem.
· Den manuella växellådans utväxling och drevmaterial har optimerats för lägre vikt.
· Ljuddämparen har nu en variabel avgasregleringsventil (ECV), som ger härligare ljud på låga varvtal och bättre prestanda på höga varvtal.
Parallelltwinnen med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel har samma grundkonstruktion till 2020, men volymen ökar från 998 till 1 084 kubik. På samma gång ökar effekten från 70 till 75 kW vid 7 500 varv/min och vridmomentet får en boost från 99 till 105 Nm vid 6 250 varv/min. Ökningen i både effekt och vrid känns redan från 2 500 varv/min ända upp till rödmarkeringen.
Motorn har samma cylinderdiameter på 92 mm, men slaglängden har ökat från 75,1 till 81,5 mm och kompressionen är 10,1:1. Cylinderfodren är nu tillverkade av aluminium för att hålla nere vikten. Man har också sparat vikt i växellådan och på andra ställen, så motorn med manuell växellåda är nu 2,5 kg lättare (66,4 kg) än föregångaren och DCT-motorn är 2,2 kg lättare med 74,9 kg.
Motorn har fortfarande 270 graders vevaxel och ojämn tändföljd, som ger en charmig, pulserande motorgång och utmärkt bakhjulsgrepp. Topplocket är däremot helt nytt tillsammans med ett större spjällhus på 46 mm. Spjällhusets lopp och insugsportarna är även mer i linje, så att insugsluften får en rakare väg. Motorstyrenheten har nya inställningar och insprutarvinkeln är ändrad för mer direkt insprutning i de omgjorda förbränningskamrarna med dubbla tändstift.
Hondas Unicam-system med enkel överliggande kamaxel är ett arv från crossen CRF450R och tack vare den gjutna kamaxelns låga placering kan topplocket hållas väldigt kompakt. Till 2020 är ventiltiderna optimerade och insugs- och avgasventilernas lyft har ökat till 10,1 mm för insug och 9,3 mm för avgas (från 9,2/8,6 mm).
För att matcha det förbättrade gasflödet genom motorn har ljuddämparen fått en variabel avgasregleringsventil (ECV) som liknar den som sitter på CBR1000RR Fireblade. Ventilen bidrar till bättre motorprestanda och effektivitet, eftersom den öppnas på höga varvtal och ger ett härligt pulserande avgasljud på låga varvtal.
Motorn har kompakta yttermått tack vare att vevhuset är delat lodrätt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader, och vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.
Motorn har semi-torrsump med en oljebehållare nedtill i vevhuset. Det gör att oljetråget har litet utstick på undersidan och att motorhöjden kan minimeras. Eftersom oljepumpen sitter direkt i oljebehållaren behövs ingen tryckmatningskanal, så där sparas vikt och utrymme. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar.
Till 2020 har främre och bakre balansaxeldrev högre precision, så dreven behöver inte vara fjäderbelastade. En annan ny motordetalj är att vevaxeln nu har en pulsring som känner av feltändning. Det är en funktion som behövs för att uppfylla OBD2/EURO5-kraven. Ytterligare en EURO5-anpassning är att syregivarna har bytts ut mot Lean Air Flow (LAF)-givare i främre avgasrören som mäter luft-/bränsleblandningen mycket exaktare.
Kopplingscentrum och tryckplatta av aluminium har hjälpkammar som underlättar uppväxling och slirkammar för fartminskning och nerväxling. Kopplingen har mindre diameter än förut och fjädrarna är mjukare för att kopplingshandtaget ska gå lättare. Växeltrumman i den 6-växlade manuella växellådan har samma konstruktion som på CRF450R och till 2020 ligger utväxlingarna tätare. Själva dreven har ny utformning och är gjorda av starkare material. Quickshifter finns fortfarande som tillval.
Elektronisk motor- och chassistyrning
· IMU-styrd och offroadanpassad antispinn.
· IMU-styrd Wheelie Control med 3 nivåer.
· Nya körläget OFF-ROAD kompletterar befintliga TOUR, URBAN och GRAVEL.
· Två USER-körlägen kan anpassas enligt förarens önskemål.
Africa Twin-motorn uppdaterades med elektronisk gasreglering till 2018. Det gjorde att elektroniken kunde styra effekt och karaktär mycket exaktare, samtidigt som antispinn fick fler lägen. Till 2020 har Honda utvecklat systemet ännu mer så att det jobbar ihop med en 6-axlad tröghetsmätare.
Systemet har 4 nivåer för effekt och 3 nivåer för motorbroms. Antispinn har fortfarande 7 nivåer, men hur mycket systemet ingriper på varje nivå har anpassats för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Skillnaden mellan nivåerna har justerats så att föraren kan välja mer noggrant hur mycket bakdäcket ska slira vid offroadkörning. Det går även att stänga av antispinn helt.
Wheelie Control är ett annat nytt elektroniskt hjälpmedel. Även här känner tröghetsmätaren av lutningsvinklar och rörelsehastighet och styr motorns vridmoment via elektronisk gasreglering. Funktionen har tre nivåer: Nivå 1 tillåter avsiktligt framhjulslyft, men begränsar plötsliga rörelser. Nivå 3 stoppar alla tendenser till framhjulslyft och nivå 2 är en medelväg mellan 1 och 3. Det går även att stänga av Wheelie Control helt.
Maskinen har fyra standardkörlägen: TOUR, URBAN, GRAVEL och OFF-ROAD, som täcker de flesta körförhållanden och sedan finns två USER-lägen som kan anpassas. Standardkörlägena kan också anpassas för vissa parametrar: antispinn från nivå 1–7 (och AV), Wheelie Control från nivå 1–3 (och AV) och DCT-versionens växlingsläge S från nivå 1–3.
TOUR är avsett för långfärdskörning med passagerare och last. Läget använder högsta nivå för effekt (1), mellannivå för motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
URBAN passar många olika körförhållanden och använder mellannivå för effekt (2) och motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
GRAVEL använder lägsta nivå för effekt (4) och motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (i detta läge kan inte bakbromsens ABS stängas av).
OFF-ROAD använder näst lägsta nivå för effekt (3) och lägsta nivå för motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (bakbromsens ABS kan stängas av).
USER 1 och 2 är två personliga körlägen som kan anpassas enligt förarens önskemål med effektnivå 1–4, motorbromsnivå 1–3, antispinn, Wheelie Control och ABS (asfalt/offroad). USER 1 utgår från nivå 2 för effekt och motorbroms och USER 2 utgår från effektnivå 4 och motorbromsnivå 3.
Växellåda med dubbelkoppling (DCT)
· Snabb och smidig växling i manuellt läge och i automatläge D eller S.
· I automatläge S (med 3 nivåer) varvar motorn högre och växlar ner tidigare än i läge D för aggressivare körning.
· G-knappen ger bättre bakhjulsgrepp på lösa underlag.
· Lutningsavkänning anpassar växlingen efter vägens stigning.
· Kurvtagningsavkänning och bättre växlingstiming tack vare den nya tröghetsmätaren (IMU).
Honda har sålt över 100 000 motorcyklar med dubbelkopplingsväxellåda (DCT) i Europa sedan funktionen lanserades som tillval på VFR1200F 2009. Förra året stod DCT-maskiner för hela 48 % av den europeiska försäljningen av modeller där DCT finns som alternativ.
Den unika dubbelkopplingsväxellådan växlar extremt snabbt och mjukt och är väldigt lätt att vänja sig vid. Växellådan har två kopplingar: en för start och 1:an, 3:an och 5:an, och en andra för 2:an, 4:an och 6:an, där den ena huvudaxeln löper inuti den andra för att spara plats.
Kopplingarna manövreras separat med egna elhydrauliska kretsar. Systemet växlar och lägger sedan i nästa växel i förväg med kopplingen som inte används just då. Därefter kopplas den första kopplingen ur elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen kopplas in.
Resultatet är snabb och mjuk växling. Kopplingarna överför drivkraften från en växel till nästa med minimalt avbrott i drivkraften till bakhjulet. Det minimerar ryck och gungning i chassit och ger en jämn och direkt växlingskänsla.
Ytterligare fördelar är hållbarhet (dreven kan inte skadas av att föraren växlar fel eller missar en växel), omöjligt att få motorstopp, enklare att köra i stadstrafik och bekvämare för föraren.
Systemet har tre växlingslägen. Manuellt läge ger full manuell kontroll och föraren växlar med knappar på styret. Automatläge D passar i stadstrafik och på landsväg och är inriktat på låg bränsleförbrukning. Automatläge S har tre nivåer för sportigare körning. Styrenheten låter motorn varva lite högre innan den växlar upp, och den växlar ner tidigare när farten minskar för att ge mer motorbroms.
I automatlägena D och S kan föraren när som helst växla manuellt om det behövs, genom att bara trycka på växelknapparna vid vänster handtag. Sedan återgår DCT smidigt till automatläge beroende på gaspådrag, hastighet och aktuell växel.
På Africa Twin är DCT specialanpassat för offroadkörning med en G-knapp på instrumentpanelens pekskärm. G-knappen kan användas oavsett körläge och förbättrar bakhjulsgrepp och kontroll över maskinen genom att kopplingen slirar mindre vid växling.
En annan smart DCT-funktion är lutningsavkänning, som anpassar växlingen efter vägens stigning för optimal kontroll utifrån körförhållanden.
En ny funktion på CRF1100L Africa Twin DCT är kurvtagningsavkänning. När tröghetsmätaren (IMU) känner av att maskinen svänger anpassas växlingsprogrammet så att växlingarna blir så naturliga som möjligt.
Chassi
· En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sitter centralt placerad i maskinen.
· Omarbetad och lättare ram med separat bakram av aluminium. Lättare och styvare svingarm från CRF450R ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.
· Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS som även har offroadläge.
· Showa-fjädring med ny dämpningsinställning och fjäderhårdhet fram och bak.
Hemligheten bakom Africa Twins fina köregenskaper både på asfalt och grus är en 6-axlad Bosch MM7.10 tröghetsmätare (IMU). Den sitter mitt i maskinen och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet i realtid. Mätaren kontrollerar bakhjulsgrepp via elektronisk gasreglering och antispinn, framhjulsgrepp via kurvtagnings-ABS, framhjulslyft via Wheelie Control och bakändslyft via Rear Lift Control.
Till 2020 har Hondas konstruktörer även uppdaterat stålramens hållfasthet och styvhetsbalans grundligt för att optimera både landsvägs- och offroadegenskaper.
Ramen är styvare runt styrhuvudet för att ge föraren bättre känsla för framändans grepp. Samtidigt är ramens huvudrör smalare och rakare och det främre tvärröret har tagits bort. Resultatet är en ram som är 1,8 kg lättare än föregångaren.
En separat bakram av aluminium (rödlackerad) ersätter den tidigare integrerade stålkonstruktionen. Den nya bakramen är 40 mm smalare (195 mm bred), vilket gör det lättare att nå ner till marken. Svingarmen av aluminium är helt ny, 500 g lättare och har samma konstruktion som på crossen CRF450R. Bakhjulsgrepp och känsla är bättre tack vare att den nya svingarmen är styvare.
Markfrigången är fortfarande 250 mm, hjulbasen är 1574 mm, styrvinkeln är 27°30’ och försprånget är 113 mm. Våtvikten har minskat med 4 kg till 226 kg.
Den inverterade 45 mm cartridge-gaffeln från Showa har rejäl fjädringsväg med 230 mm slaglängd. På insidan är gaffeln uppdaterad med nya inställningar för bättre prestanda både på och utanför asfalten. Retur- och kompressionsdämpning är fullt justerbara. Gaffelbenen sitter fast i styrkronor av aluminium (den övre är gjuten och den nedre smidd) med två skruvar uppe och nere per ben. Den ihåliga styrstammen är också av aluminium.
Även bakfjädringen har fått en genomgång för att matcha framgaffeln. Showa-dämparen har 220 mm fjädringsväg, 46 mm cylinder och separat behållare för stabil dämpning vid hård offroadkörning. Fjäderförspänningen justeras med en ratt på stötdämparen. Retur- och kompressionsdämpning är också fullt justerbara.
Ramens svingarmsfästen består nu av 600 MPa höghållfast stål och tvärröret ovanför som förbinder ramrören fungerar som övre stötdämparfäste (med kulled). Den ökade styvhet ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.
Tröghetsmätaren (IMU) känner av lutningsvinkel och fartminskning (från främre/bakre hjulhastighetsgivare) och tar hänsyn till fram- och bakhjulets slirhastighet för att reglera bromstrycket via ABS. Om IMU upptäcker plötsligt bakhjulslyft reglerar den bromstrycket för att behålla stabiliteten. Bakhjulets ABS kan stängas av för offroadkörning (vid stillastående).
Frambromsen består fortfarande av två kompakta radialmonterade fyrkolvsok, sinterbelägg och dubbla 310 mm vågformade flytande skivor. Baktill sitter en 256 mm vågformad skiva. Fälgarna med ekrar av rostfritt stål är 21 tum fram och 18 tum bak med 90/90-21 framdäck och 150/70-18 bakdäck. Grovmönstrade däck är godkända för maskinen: Continental 90/90-21M/C 54S och 150/70B 18M/C 70Q, klassade för 180 km/h respektive 160 km/h.
Tillbehör
Honda har fyllt på utbudet av originaltillbehör för Africa Twin med flera bagagelösningar: en lyxig 42-liters toppbox i aluminium med tillhörande sidoväskor och en större 58-liters toppbox i plast med tillhörande sidoväskor. Det finns två andra sadlar (en lägre med 825–845 mm sadelhöjd och en högre med 870–895 mm sadelhöjd), touringkåpglas, kylarskydd, motorskydd och skyddsbågar, större handskydd, värmehandtag och 12-voltsuttag.
HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2020
{gallery}AfricaTwinAdventureSports2020{/gallery}
Modelluppdateringar: Hondas maffiga äventyrshoj tar ett stort steg i utvecklingen och blir mer inriktad på bekväm och mångsidig långfärdskörning. Motorn är större, har mer effekt och vrid och uppfyller avgaskraven EURO5. En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sköter nu körlägen, antispinn och ytterligare tre hjälpmedel: kurvtagnings-ABS, Wheelie Control, Rear Lift Control, plus en ny kurvtagningsavkänning hos DCT-versionen. Showas elektroniska fjädringsjustering (SHOWA EERA) som finns nu som tillval. Instrumentpanelen har en rejäl 6,5-tums färgpekskärm som kan anslutas till Apple CarPlay och Bluetooth. Dubbla LED-strålkastare med varselljus och kurvtagningsljus. Farthållare, värmehandtag och 12-voltsuttag är standardutrustning.
Det har gått över 30 år sedan den legendariska Honda XRV650 Africa Twin rullade in i Europa för första gången. Det berömda namnet levde vidare i efterföljaren CRF1000L Africa Twin som lanserades 2016. Den nya modellen delade visserligen inga komponenter med föregångaren, men den ärvde hela äventyrsfilosofin som gjorde originalet till en framgångssaga.
Den fina balansen mellan effekt och vikt är en stor anledning till Africa Twins popularitet, både då och nu. CRF1000L Africa Twin är en modern allroundmaskin som har blivit enormt populär bland allt från globala äventyrare till pendlare och rena nöjesåkare. Förklaringen är hojens smidiga och bekväma chassi och en motor med massor av användbar effekt.
Till 2018 fick både den manuella Africa Twin och den automatväxlade DCT-versionen elektronisk gasreglering med tre körlägen, antispinn med fler lägen och uppdateringar på insugs- och avgassidan som gav bättre motorrespons och härligare ljud. Samtidigt utökades Africa Twin-familjen med versionen Adventure Sports, som förutom årets uppdateringar var mer långfärds- och offroadanpassad med bättre vindskydd, större bränsletank och längre fjädringsväg.
Efterfrågan har varit stor på båda modellerna, både i Europa och globalt med över 87 000 sålda exemplar sedan lanseringen 2016. Vi är övertygade om att även 2020 blir ett succéår för Africa Twin.
Grundversionen CRF1100L Africa Twin får ny design med en aggressiv och kompakt ökenrallystil och ännu mer offroadfokus. Nya CRF1100L Africa Twin Adventure Sports får ännu bättre touringkomfort, tekniska hjälpmedel och mångsidighet. Nytt är även Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™), som finns som tillval.
Båda modellerna har mer effekt och vrid, samtidigt som de är flera kilo lättare. Maskinerna fortsätter alltså att leva upp till Hondas ursprungliga filosofi om optimal balans mellan kraft och vikt.
Nya CRF1100L Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning.
Dessutom finns Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™) som tillval på Adventure Sports. Systemet har fyra standardlägen: SOFT, MID, HARD och OFF-ROAD, som täcker alla körförhållanden, plus ett USER-läge som föraren kan finjustera. Bakdämparens fjäderförspänning kan justeras när maskinen står stilla.
Den uppdaterade motorn har 7 % högre effekt, 6 % mer vrid och är mycket starkare genom hela varvtalsregistret jämfört med föregångaren. Dessutom uppfyller motorn EURO5-kraven.
Ramen är helt omarbetad och har nu en separat bakram av aluminium. Svingarmen är också av aluminium och kommer från crosshojen CRF450R. Centralt i maskinen sitter nu en 6-axlad tröghetsmätare (IMU), som styr antispinn med 7 nivåer och (nytt för 2020) Wheelie Control med 3 nivåer, kurvtagnings-ABS (med offroadläge), Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning för DCT-version.
Dubbla LED-varselljus ökar synlighet och säkerhet och farthållare (standardutrustning) är bekvämt på längre turer. Adventure Sports har också IMU-styrda kurvtagningsljus med tre lägen som riktar sig automatiskt beroende på hojens lutningsvinkel.
Körställningen är anpassad för kontroll och komfort med en smalare och 50 mm lägre sadel. En 6,5-tums färgpekskärm visar all information om maskinens system (inklusive Showa EERA™) och kan anslutas till Apple CarPlay® och Bluetooth.
Design och utrustning
· Skyddande kåpor, justerbart kåpglas och lägre sadelhöjd.
· 24,8 liters bränsletank, aluminiumpaneler, pakethållare och hasplåt.
· Varselljus och kurvtagningsljus.
· Farthållare, värmehandtag och 12-voltsuttag.
· 6,5-tums färgpekskärm.
· Instrumentskärm med Bluetooth-anslutning och iPhone® kan anslutas via Apple CarPlay®.
Maskinen har praktiska touringdetaljer som större frontkåpa med rejält skydd mot väder och vind och justerbart kåpglas i 5 nivåer. Adventure Sports har nu samma sadelhöjd som vanliga Africa Twin: 850–870 mm (mycket lägre än förra modellens 900–920 mm).
Hela bakändan är slankare och själva sadeln är 20 mm smalare för att det ska bli lättare att nå ner till marken. Sadelns form är också anpassad så att man kan flytta sig framåt och bakåt enklare. Låg sadel (825–845 mm) och hög sadel (875–895 mm) finns som tillbehör.
Körställningen är samma som på vanliga Africa Twin och föraren sitter upprätt och bekvämt med total kontroll. Stora handskydd, värmehandtag och 12-voltsuttag är standardutrustning.
Bränsletanken rymmer hela 24,8 liter, vilket ger över 50 mils räckvidd tack vare en bränsleförbrukning på 4,8 liter/100 km (20,4 km/liter WMTC). Andra snygga och praktiska detaljer är en stor hasplåt, aluminiumpaneler och en aluminiumpakethållare.
De nya dubbla LED-strålkastarna sitter högre och är utrustade med 3-läges kurvtagningsljus åt höger och vänster. Tröghetsmätaren (IMU) känner av hastighet och lutningsvinkel och ser till att ljuset följer med när maskinen svänger. Skarpa varselljus anpassas automatiskt efter omgivningsljuset och förbättrar synlighet och säkerhet.
På instrumentpanelens 6,5-tums färgpekskärm visas all information om maskinens system och uppe till vänster på skärmen väljer föraren körläge. Skärmen kan anpassas till att visa olika information beroende på valt körläge och pekfunktionen är lätt att använda även med handskar.
iPhone® kan anslutas till skärmen via Apple CarPlay®. Det går också att öppna och visa navigeringsappar, och med ett Bluetooth-headset för hjälmen kan man ringa och ta emot samtal. Man ansluter sin iPhone® till ett USB-uttag på instrumentskärmens högra sida. Man kan även använda trådlös handsfree-funktion för iPhone® och Android-mobiler via Bluetooth, och då styr man mobilen med knapparna vid vänster handtag.
Främre och bakre blinkers är utrustade med en funktion för nödbromsvarning. När man kör snabbare än 50 km/h och bromsar plötsligt blinkar varningsblinkersen för att varna andra trafikanter för den hårda inbromsningen.
Dessutom slås hojens blinkers av automatiskt. Systemet använder inte tidtagning, utan jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen. Farthållare är standardutrustning.
Chassi
· En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sitter centralt placerad i maskinen.
· Showas elektroniska fjädringsjustering finns nu som tillval.
· Omarbetad och lättare ram med separat bakram av aluminium.
· Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS som även har offroadläge.
· Showa-fjädring med ny dämpningsinställning och fjäderhårdhet.
· Slanglösa däck underlättar reparation längs vägen.
Hemligheten bakom Adventure Sports fina köregenskaper både på asfalt och grus är en 6-axlad Bosch MM7.10 tröghetsmätare (IMU). Den sitter mitt i maskinen och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet i realtid. Mätaren kontrollerar bakhjulsgrepp via elektronisk gasreglering och antispinn, framhjulsgrepp via kurvtagnings-ABS, framhjulslyft via Wheelie Control och bakändslyft via Rear Lift Control.
Till 2020 har Hondas konstruktörer även uppdaterat stålramens hållfasthet och styvhetsbalans grundligt för att optimera både landsvägs- och offroadegenskaper.
Ramen är styvare runt styrhuvudet för att ge föraren bättre känsla för framändans grepp. Samtidigt är ramens huvudrör smalare och rakare och det främre tvärröret har tagits bort. Resultatet är en ram som är 1,8 kg lättare än föregångaren.
En separat bakram av aluminium ersätter den tidigare integrerade stålkonstruktionen. Den nya bakramen är 40 mm smalare (195 mm bred), vilket gör det lättare att nå ner till marken. Svingarmen av aluminium är helt ny, 500 g lättare och har samma konstruktion som på crossen CRF450R. Bakhjulsgrepp och känsla är bättre tack vare att den nya svingarmen är styvare.
Markfrigången är fortfarande 250 mm, hjulbasen är 1575 mm, styrvinkeln är 27,5° och försprånget är 113 mm. Våtvikten är 240 kg för manuell och 250 kg för DCT.
Med Showas elektroniska fjädringsjustering (tillval på Adventure Sports) justerar man enkelt och bekvämt dämpningen både fram och bak plus bakdämparens fjäderförspänning, så att fjädringen passar last och körförhållanden.
Showa EERA™ anpassar dämpningen efter det valda körläget och ser till att fjädringen reagerar optimalt i alla situationer: komfort i låga hastigheter och stabilitet i höga hastigheter.
Systemet använder data från slaglängdsgivare och tröghetsmätaren (IMU). Det finns tre lägen för landsvägskörning: SOFT har minst dämpningskraft och mjukast reaktion. MID är ett mångsidigt allroundläge och HARD, som passar för sportigare körning, har maximal dämpningskraft för både hög- och lågfartsdämpning.
OFFROAD-läget är anpassat så att framgaffelns dämpningskraft ökar gradvis när fjädringsrörelsen går snabbare. Läget använder hög dämpningskraft för bakdämparen.
Bakdämparens fjäderförspänning kan justeras när maskinen står stilla. Det finns fyra standardlägen: 1) bara förare, 2) förare + bagage, 3) förare + passagerare och 4) förare + passagerare + bagage. Med USER-läget kan man finjustera dämpningskraften fram och bak och välja bland 24 lägen för bakdämparens fjäderförspänning.
Adventure Sports finns också tillgänglig med Showas standardfjädring. Den inverterade 45 mm cartridge-gaffeln har rejäl fjädringsväg med 230 mm slaglängd. På insidan är gaffeln uppdaterad med nya inställningar för bättre prestanda både på och utanför asfalten. Retur- och kompressionsdämpning är fullt justerbara. Gaffelbenen sitter fast i styrkronor av aluminium (den övre är gjuten och den nedre smidd) med två skruvar uppe och nere per ben. Den ihåliga styrstammen är också av aluminium.
Även bakfjädringen har fått en genomgång för att matcha framgaffeln. Dämparen har 220 mm fjädringsväg, 46 mm cylinder och separat behållare för stabil dämpning vid hård offroadkörning. Fjäderförspänningen justeras med en ratt på stötdämparen. Retur- och kompressionsdämpning är också fullt justerbara. Ramens svingarmsfästen består nu av 600 MPa höghållfast stål och tvärröret ovanför som förbinder ramrören fungerar som övre stötdämparfäste via en kulled.
Tröghetsmätaren (IMU) känner av lutningsvinkel och fartminskning (från främre/bakre hjulhastighetsgivare) och tar hänsyn till fram- och bakhjulets slirhastighet för att reglera bromstrycket via ABS. Om IMU upptäcker plötsligt bakhjulslyft reglerar den bromstrycket för att behålla stabiliteten. Bakhjulets ABS kan stängas av för offroadkörning (vid stillastående).
Frambromsen består fortfarande av två kompakta radialmonterade fyrkolvsok, sinterbelägg och dubbla 310 mm vågformade flytande skivor. Baktill sitter en 256 mm vågformad skiva.
Fälgarna med ekrar av rostfritt stål är 21 tum fram och 18 tum bak. För att underlätta däckreparation längs vägen har fälgarna slanglösa däck av typen Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T eller Metzeler Karoo Street med dimension 90/90-21M/C 54H och 150/70R18 M/C 70H. Grovmönstrade däck är också godkända för maskinen: Continental 90/90-21M/C 54S och 150/70B 18M/C 70Q.
Motor
· Motorn växer till 1 084 kubik med en effekt på 75 kW och ett vridmoment på 105 Nm.
· Nytt på motorn är topplock, ventiltider och lyft, spjällhus och avgassystem.
· Den manuella växellådans utväxling och drevmaterial har optimerats för lägre vikt.
· Ljuddämparen har nu en variabel avgasregleringsventil (ECV), som ger härligare ljud på låga varvtal och bättre prestanda på höga varvtal.
Parallelltwinnen med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel har samma grundkonstruktion till 2020, men volymen ökar från 998 till 1 084 kubik. På samma gång ökar effekten från 70 till 75 kW vid 7 500 varv/min och vridmomentet får en boost från 99 till 105 Nm vid 6 250 varv/min. Ökningen i både effekt och vrid känns redan från 2 500 varv/min ända upp till rödmarkeringen.
Motorn har samma cylinderdiameter på 92 mm, men slaglängden har ökat från 75,1 till 81,5 mm och kompressionen är 10,1:1. Cylinderfodren är nu tillverkade av aluminium för att hålla nere vikten. Man har också sparat vikt i växellådan och på andra ställen, så motorn med manuell växellåda är nu 2,5 kg lättare (66,4 kg) än föregångaren och DCT-motorn är 2,2 kg lättare med 74,9 kg.
Motorn har fortfarande 270 graders vevaxel och ojämn tändföljd, som ger en charmig, pulserande motorgång och utmärkt bakhjulsgrepp. Topplocket är däremot helt nytt tillsammans med ett större spjällhus på 46 mm. Spjällhusets lopp och insugsportarna är även mer i linje, så att insugsluften får en rakare väg. Motorstyrenheten har nya inställningar och insprutarvinkeln är ändrad för mer direkt insprutning i de omgjorda förbränningskamrarna med dubbla tändstift.
Hondas Unicam-system med enkel överliggande kamaxel är ett arv från crossen CRF450R och tack vare den gjutna kamaxelns låga placering kan topplocket hållas väldigt kompakt. Till 2020 är ventiltiderna optimerade och insugs- och avgasventilernas lyft har ökat till 10,1 mm för insug och 9,3 mm för avgas (från 9,2/8,6 mm).
För att matcha det förbättrade gasflödet genom motorn har ljuddämparen fått en variabel avgasregleringsventil (ECV) som liknar den som sitter på CBR1000RR Fireblade. Ventilen bidrar till bättre motorprestanda och effektivitet, eftersom den öppnas på höga varvtal och ger ett härligt pulserande avgasljud på låga varvtal.
Motorn har kompakta yttermått tack vare att vevhuset är delat lodrätt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader, och vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.
Motorn har semi-torrsump med en oljebehållare nedtill i vevhuset. Det gör att oljetråget har litet utstick på undersidan och att motorhöjden kan minimeras. Eftersom oljepumpen sitter direkt i oljebehållaren behövs ingen tryckmatningskanal, så där sparas vikt och utrymme. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar.
Till 2020 har främre och bakre balansaxeldrev högre precision, så dreven behöver inte vara fjäderbelastade. En annan ny motordetalj är att vevaxeln nu har en pulsring som känner av feltändning. Det är en funktion som behövs för att uppfylla OBD2/EURO5-kraven. Ytterligare en EURO5-anpassning är att syregivarna har bytts ut mot Lean Air Flow (LAF)-givare i främre avgasrören som mäter luft-/bränsleblandningen mycket exaktare.
Kopplingscentrum och tryckplatta av aluminium har hjälpkammar som underlättar uppväxling och slirkammar för fartminskning och nerväxling. Kopplingen har mindre diameter än förut och fjädrarna är mjukare för att kopplingshandtaget ska gå lättare. Växeltrumman i den 6-växlade manuella växellådan har samma konstruktion som på CRF450R och till 2020 ligger utväxlingarna tätare. Själva dreven har ny utformning och är gjorda av starkare material. Quickshifter finns fortfarande som tillval.
Elektronisk motor- och chassistyrning
· IMU-styrd och offroadanpassad antispinn.
· IMU-styrd Wheelie Control med 3 nivåer.
· Nya körläget OFF-ROAD kompletterar befintliga TOUR, URBAN och GRAVEL.
· Två USER-körlägen kan anpassas enligt förarens önskemål.
Africa Twin-motorn uppdaterades med elektronisk gasreglering till 2018. Det gjorde att elektroniken kunde styra effekt och karaktär mycket exaktare, samtidigt som antispinn fick fler lägen. Till 2020 har Honda utvecklat systemet ännu mer så att det jobbar ihop med en 6-axlad tröghetsmätare.
Systemet har 4 nivåer för effekt och 3 nivåer för motorbroms. Antispinn har fortfarande 7 nivåer, men hur mycket systemet ingriper på varje nivå har anpassats för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Skillnaden mellan nivåerna har justerats så att föraren kan välja mer noggrant hur mycket bakdäcket ska slira vid offroadkörning. Det går även att stänga av antispinn helt.
Wheelie Control är ett annat nytt elektroniskt hjälpmedel. Även här känner tröghetsmätaren av lutningsvinklar och rörelsehastighet och styr motorns vridmoment via elektronisk gasreglering. Funktionen har tre nivåer: Nivå 1 tillåter avsiktligt framhjulslyft, men begränsar plötsliga rörelser. Nivå 3 stoppar alla tendenser till framhjulslyft och nivå 2 är en medelväg mellan 1 och 3. Det går även att stänga av Wheelie Control helt.
Maskinen har fyra standardkörlägen: TOUR, URBAN, GRAVEL och OFF-ROAD, som täcker de flesta körförhållanden och sedan finns två USER-lägen som kan anpassas. Standardkörlägena kan också anpassas för vissa parametrar: antispinn från nivå 1–7 (och AV), Wheelie Control från nivå 1–3 (och AV) och DCT-versionens växlingsläge S från nivå 1–3.
TOUR är avsett för långfärdskörning med passagerare och last. Läget använder högsta nivå för effekt (1), mellannivå för motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
URBAN passar många olika körförhållanden och använder mellannivå för effekt (2) och motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
GRAVEL använder lägsta nivå för effekt (4) och motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (i detta läge kan inte bakbromsens ABS stängas av).
OFF-ROAD använder näst lägsta nivå för effekt (3) och lägsta nivå för motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (bakbromsens ABS kan stängas av).
USER 1 och 2 är två personliga körlägen som kan anpassas enligt förarens önskemål med effektnivå 1–4, motorbromsnivå 1–3, antispinn, Wheelie Control, ABS (asfalt/offroad) och dämpning och förspänning för den elektroniska fjädringen. USER 1 utgår från nivå 2 för effekt och motorbroms och USER 2 utgår från effektnivå 4 och motorbromsnivå 3.
Växellåda med dubbelkoppling (DCT)
· Snabb och smidig växling i manuellt läge och i automatläge D eller S.
· I automatläge S (med 3 nivåer) varvar motorn högre och växlar ner tidigare än i läge D för aggressivare körning.
· G-knappen ger bättre bakhjulsgrepp på lösa underlag.
· Lutningsavkänning anpassar växlingen efter vägens stigning.
· Kurvtagningsavkänning och bättre växlingstiming tack vare den nya tröghetsmätaren (IMU).
Honda har sålt över 100 000 motorcyklar med dubbelkopplingsväxellåda (DCT) i Europa sedan funktionen lanserades som tillval på VFR1200F 2009. Förra året stod DCT-maskiner för hela 48 % av den europeiska försäljningen av modeller där DCT finns som alternativ.
Den unika dubbelkopplingsväxellådan växlar extremt snabbt och mjukt och är väldigt lätt att vänja sig vid. Växellådan har två kopplingar: en för start och 1:an, 3:an och 5:an, och en andra för 2:an, 4:an och 6:an, där den ena huvudaxeln löper inuti den andra för att spara plats.
Kopplingarna manövreras separat med egna elhydrauliska kretsar. Systemet växlar och lägger sedan i nästa växel i förväg med kopplingen som inte används just då. Därefter kopplas den första kopplingen ur elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen kopplas in.
Resultatet är snabb och mjuk växling. Kopplingarna överför drivkraften från en växel till nästa med minimalt avbrott i drivkraften till bakhjulet. Det minimerar ryck och gungning i chassit och ger en jämn och direkt växlingskänsla.
Ytterligare fördelar är hållbarhet (dreven kan inte skadas av att föraren växlar fel eller missar en växel), omöjligt att få motorstopp, enklare att köra i stadstrafik och bekvämare för föraren.
Systemet har tre växlingslägen. Manuellt läge ger full manuell kontroll och föraren växlar med knappar på styret. Automatläge D passar i stadstrafik och på landsväg och är inriktat på låg bränsleförbrukning. Automatläge S har tre nivåer för sportigare körning. Styrenheten låter motorn varva lite högre innan den växlar upp, och den växlar ner tidigare när farten minskar för att ge mer motorbroms.
I automatlägena D och S kan föraren när som helst växla manuellt om det behövs, genom att bara trycka på växelknapparna vid vänster handtag. Sedan återgår DCT smidigt till automatläge beroende på gaspådrag, hastighet och aktuell växel.
På Africa Twin är DCT specialanpassat för offroadkörning med en G-knapp på instrumentpanelens pekskärm. G-knappen kan användas oavsett körläge och förbättrar bakhjulsgrepp och kontroll över maskinen genom att kopplingen slirar mindre vid växling.
En annan smart DCT-funktion är lutningsavkänning, som anpassar växlingen efter vägens stigning för optimal kontroll utifrån körförhållanden.
En ny funktion på CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT är kurvtagningsavkänning. När tröghetsmätaren (IMU) känner av att maskinen svänger anpassas växlingsprogrammet så att växlingarna blir så naturliga som möjligt.
Honda har fyllt på utbudet av originaltillbehör för Africa Twin Adventure Sports med flera bagagelösningar: en lyxig 42-liters toppbox i aluminium med tillhörande sidoväskor och en större 58-liters toppbox i plast med tillhörande sidoväskor. Det finns två andra sadlar (en lägre med 825–845 mm sadelhöjd och en högre med 870–895 mm sadelhöjd), kåpglasförlängning och vindavvisare, 4,5-liters tankväska, sidotankpads, motorskydd, skyddsbågar, LED-dimljus och centralstöd.
FAKTA Honda CRF1100L Africa Twin 2020
MOTOR | |
Typ | Vätskekyld 4-takts parallelltwin, 8 ventiler, 270° vevaxel, Unicam |
Slagvolym | 1084 cm3 |
Borrning x slag | 92 mm x 81,5 mm |
Kompression | 10,1:1 |
Max effekt | 75 kW vid 7500 varv/min |
Max vridmoment | 105 Nm vid 6250 varv/min |
Bullernivå | 73 dB |
Oljevolym | 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
BRÄNSLESYSTEM | |
Bränsleförsörjning | PGM-FI |
Bränsletankvolym | 18,8 liter |
Koldioxidutsläpp | 112 g/km manuell, 110 g/km DCT |
Bränsleförbrukning | 4,9 liter/100 km (20,4 km/liter) manuell, 4,8 liter/100 km (20,8 km/liter) DCT |
ELSYSTEM | |
Startanordning | Elstart |
Batterikapacitet | 12 V-6 Ah litiumjonbatteri |
Generatoreffekt | 0,49 kW vid 5000 varv/min |
KRAFTÖVERFÖRING | |
Kopplingstyp | Våt flerskivig, spiralfjädrar, assisterande slirkoppling med aluminiumkammar. DCT – 2 x våt flerskivig koppling med spiralfjädrar |
Växellådstyp | 6-växlad manuell (6-växlad DCT) |
RAM | |
Typ | Vaggram |
CHASSI | |
Mått (L x B x H) | 2330 x 960 x 1395 mm |
Hjulbas | 1575 mm |
Styrvinkel | 27,5° |
Försprång | 113 mm |
Sadelhöjd | 850/870 mm (låg tillbehörssadel 825 mm, hög tillbehörssadel 895 mm) |
Markfrigång | 250 mm |
Tjänstevikt | 226 kg (DCT 236 kg) |
FJÄDRING | |
Fram | Showa 45 mm inverterad teleskopgaffel av cartridge-typ med justerbar förspänning och dämpning, 230 mm slaglängd |
Bak | Helgjuten aluminiumsvingarm med Pro-Link, Showa-dämpare med gasbehållare, hydraulisk justering av förspänning och returdämpning, 220 mm fjädringsväg |
HJUL | |
Fram | 21M/C x 2,15 aluminiumfälg med trådekrar |
Bak | 18M/C x 4,00 aluminiumfälg med trådekrar |
Fälgstorlek fram | 21 tum |
Fälgstorlek bak | 18 tum |
Framdäck | 90/90-21M/C 54H (med slang) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/ AX41T Metzler Karoo Street) |
Bakdäck | 150/70R18M/C 70H (med slang) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/ AX41T Metzler Karoo Street) |
BROMSAR | |
ABS-system | Tvåkanals med IMU, ställbar ABS med landsvägs- och offroadläge |
Fram | Dubbla 310 mm vågformade flytande skivor med aluminiumnav, hydrauliska radialmonterade fyrkolvsok med sinterbelägg |
Bak | 256 mm vågformad skiva med hydrauliskt enkolvsok och sinterbelägg. Tvåkanals, kan stängas av för bakbroms. |
INSTRUMENT OCH ELEKTRONIK | |
Instrument | LCD-mätare, 6,5-tums färgpekskärm |
Säkerhetssystem | Startspärr, larm (tillbehör) |
Strålkastare | Lysdiod |
Bakljus | Lysdiod |
Elektronik | Varselljus, Bluetooth och Apple Carplay, USB-uttag, självavstängande blinkers, farthållare, nödbromsvarning, tröghetsmätare (IMU), antispinn, Wheelie Control |
** Observera att siffrorna som anges har tagits fram av Honda under standardiserade testförhållanden enligt WMTC. Testerna görs i en bromsbänk med en standardversion av fordonet med endast föraren och utan tillbehör eller extrautrustning. Den faktiska bränsleförbrukningen kan variera beroende på hur du kör, hur du servar ditt fordon, väder, vägförhållanden, däcktryck, monterade tillbehör, bagage, förarens och passagerarens vikt och andra faktorer. |
FAKTA Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports 2020
MOTOR | |
Typ | Vätskekyld 4-takts parallelltwin, 8 ventiler, 270° vevaxel, Unicam |
Slagvolym | 1084 cm3 |
Borrning x slag | 92 mm x 81,5 mm |
Kompression | 10,1:1 |
Max effekt | 75 kW vid 7500 varv/min |
Max vridmoment | 105 Nm vid 6250 varv/min |
Bullernivå | 73 dB |
Oljevolym | 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
BRÄNSLESYSTEM | |
Bränsleförsörjning | PGM-FI |
Bränsletankvolym | 24,8 liter |
Koldioxidutsläpp | 112 g/km manuell |
110 g/km DCT | |
Bränsleförbrukning | 4,9 liter/100 km (20,4 km/liter) manuell |
4,8 liter/100 km (20,8 km/liter) DCT | |
ELSYSTEM | |
Startanordning | Elstart |
Batterikapacitet | 12 V-6 Ah litiumjonbatteri |
Generatoreffekt | 0,49 kW vid 5000 varv/min |
KRAFTÖVERFÖRING | |
Kopplingstyp | Våt flerskivig, spiralfjädrar, assisterande slirkoppling med aluminiumkammar |
DCT – 2 x våt flerskivig koppling med spiralfjädrar | |
Växellådstyp | 6-växlad manuell (6-växlad DCT) |
RAM | |
Typ | Vaggram |
CHASSI | |
Mått (L x B x H) | 2330 x 960 x 1560 mm (1620 mm med kåpglas i högsta läge) |
Hjulbas | 1575 mm |
Styrvinkel | 27,5° |
Försprång | 113 mm |
Sadelhöjd | 850/870 mm (låg tillbehörssadel 825 mm, hög tillbehörssadel 895 mm) |
Markfrigång | 250 mm |
Tjänstevikt | 238 kg (DCT 248 kg) |
Med Showa EERATM manuell 240 kg (DCT 250 kg) | |
FJÄDRING | |
Fram | Showa 45 mm inverterad teleskopgaffel av cartridge-typ med justerbar förspänning och dämpning, 230 mm slaglängd |
EERATM – Showa inverterad teleskopgaffel med 45 mm innerrör och Showa EERATM med justering av kompressions- och returdämpning, 230 mm slaglängd | |
Bak | Helgjuten aluminiumsvingarm med Pro-Link, Showa-dämpare med gasbehållare, hydraulisk justering av förspänning och returdämpning, 220 mm fjädringsväg. |
EERATM – Helgjuten aluminiumsvingarm med Pro-Link, Showa-dämpare med gasbehållare, hydraulisk fjärrjustering av förspänning och elektronisk styrenhet med justering av kompressions- och returdämpning, 220 mm fjädringsväg | |
HJUL | |
Fram | 21M/C x MT2,15 aluminiumfälg med trådekrar |
Bak | 18M/C x MT4,00 aluminiumfälg med trådekrar |
Fälgstorlek fram | 21 tum |
Fälgstorlek bak | 18 tum |
Framdäck | 90/90-21M/C 54H (slanglöst) |
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T | |
Metzler Karoo Street | |
Bakdäck | 150/70R18M/C 70H (slanglöst) |
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T | |
Metzler Karoo Street | |
BROMSAR | |
ABS-system | Tvåkanals med IMU |
Ställbar ABS med landsvägs- och offroadläge | |
Fram | Dubbla 310 mm vågformade flytande skivor med aluminiumnav, hydrauliska radialmonterade fyrkolvsok med sinterbelägg |
Bak | 256 mm vågformad skiva med hydrauliskt enkolvsok och sinterbelägg. Tvåkanals, kan stängas av för bakbroms. |
INSTRUMENT OCH ELEKTRONIK | |
Instrument | LCD-mätare, 6,5-tums färgpekskärm |
Säkerhetssystem | Startspärr, larm (tillbehör) |
Strålkastare | Lysdiod |
Bakljus | Lysdiod |
Elektronik | Varselljus, Bluetooth och Apple Carplay, USB-uttag, självavstängande blinkers, farthållare, nödbromsvarning, tröghetsmätare (IMU), antispinn, Wheelie Control |
** Observera att siffrorna som anges har tagits fram av Honda under standardiserade testförhållanden enligt WMTC. Testerna görs i en bromsbänk med en standardversion av fordonet med endast föraren och utan tillbehör eller extrautrustning. Den faktiska bränsleförbrukningen kan variera beroende på hur du kör, hur du servar ditt fordon, väder, vägförhållanden, däcktryck, monterade tillbehör, bagage, förarens och passagerarens vikt och andra faktorer. |