I samband med helgens MotoGP på Silverstone-banan i Storbritannien presenterade Triumph sin nya Moto2-specialversion av Daytona 765, som endast kommer att tillverkas i begränsad upplaga.
Triumph Daytona Moto2 765 är den senaste, kraftfullaste versionen av den ikoniska Daytona ännu, och har skapats för att markera det brittiska företagets engagemang i Moto2-världsmästerskapet efter att den engelska motorcykeltillverkaren tog över från Honda 2019 som den officiella leverantören av motorer till Moto2-mästerskapet.
{gallery}Daytona Moto2 765{/gallery}
Modellen kallas den "ultimata" Daytonan, och endast 765 numrerade exemplar kommer att göras tillgänglig för USA och Kanada, och ytterligare 765 för Europa, Asien och resten av världen.
Triumph Daytona Moto2 765 kommer med samma typ av motor som används av den nuvarande Moto2-mästerskapsledaren Alex Marquez, och uppges erbjuda en toppeffekt på 130 hästkrafter vid 12 250 varv/minut och maximalt vridmoment på 80 Nm vid 9 750 varv/minut.
Den nya motorn ska ge race-utvecklad kraft och prestanda för vägen, med en avancerad ECU från Street Triple RS. Motorn varvar också 600 varv/minut högre än Street Triple RS-motorn, med rödstrecket nu uppe vid 13 1350 varv/min.
Modellen kommer med följande godsaker:
-TFT-instrument i fullfärg
-Fem körlägen, inklusive bankörnings-läge
Triumph Shift Assist, upp- och ner quickshifter
-Insugsventiler av titan
-Starkare kolvar
-MotoGP-specade DLC-belagda kolvbultar
-Nya kamprofiler
-Nydesignat insug
-Ökat kompressionsförhållande.
-Avgassystemet använder en Moto2-inspirerat Arrow-ljuddämpare av titan.
-Brembo Stylema-bromsar
-Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck
-Öhlins-fjädring
Modellen kommer vidare med TFT-instrumentering, ride-by-wire och fem körlägen - Regn, väg, sport, bana och förar-konfigurerbar, - som alla justerar motorkaraktär, inställningar för antispinnsystemet och ABS-inställningar för att passa körstil och vägförhållandena.
Vidare har modellen toppats med Brembo Stylema-bromsar, Pirellis Diablo Supercorsa SP-däck, och Öhlins-fjädring fram och bak - 43 mm NIX30-framgaffel och TTX36-stötdämpare - båda fullt justerbara.
MOTORTYP Vätskekyld, 12V, DOHC, 3-cylindrig radmotor
KAPACITET 765 cm3
MAX EFFEKT 130 Hk vid 12 250 varv/minut
MAX TORQUE 80 Nm vid 9 750 varv/minut
BRÄNSLESYSTEM Multipunkts sekventiell elektronisk bränsleinsprutning med SAI Elektroniskt gasreglage.
AVGASSYSTEM 3-1 avgassystem. Avgassystem i rostfritt stål. Titan-ljuddämpare.
KOPPLING våt, flerskivig
VÄXELLÅDA 6-stegad med Triumph Shift Assist
RAM Aluminium ”beam twin spar” med 2-delat högtrycks-formgjuten bakram
HJULBAS 1379mm
SVINGARM Dubbelsidig, gjuten aluminiumlegering
FRAMHJUL Gjuten aluminiumlegering 5-ekrar 17 x 3,5 tum
BAKHJUL Gjuten aluminiumlegering 5-ekrar 17 x 5,5 tum
FRAMDÄCK 120/70 ZR17
BAKDÄCK 180/55 ZR17
FRAMFJÄDRING Öhlins 43 mm upp-och-ner-vänd NIX30 framgaffel med justerbar fjäderförspänning, retur- och kompressionsdämpning
BAKFJÄDRING Öhlins TTX36 dubbelrörs stötdämpare med piggyback, justerbar retur- och kompressionsdämpning
FRAMBROMS Dubbla Brembo Stylema, 4-kolvs radiella mono-block bromsok, 310 mm flytande skivor, Omkopplingsbar ABS
BAKBROMS Brembo bromsok med enkel kolv, 220 mm skiva, Omkopplingsbar ABS
BREDD STYRE 718mm
Höjd utan speglar 1105mm
SADELHÖJD 822mm
BENSINTANK 17.4L
VIKT anges ej
Pris Inte känt i skrivande stund