CAKE, den svenska tillverkaren av lätta elektriska motorfordon, har presenterat nya elmotorcykeln Kalk& (and).
Kalk-plattformen expanderar med Kalk& (and), en eldriven motorcykel, som kommer att finnas tillgänglig i gatreggat utförande inom USA och EU.
Kalk & (and) uppges erbjuda branschledande prestanda och otaliga körmöjligheter.
"Utforska & pendla, bana och landsväg, ren och tyst. Fördelarna med den dubbla användbarheten, som kombinerar hållbar och effektiv pendling med landsbygdsutforskning, är oändliga. Att erbjuda en högpresterande, eldriven terrängmotorcykel till marknaden och göra den gatlegal är ett viktigt steg för oss hos CAKE, vilket inspirerar människor att välja nollutsläpp, och kombinerar ansvar med körglädje. Det är det perfekta pendlarverktyget, samtidigt som användarna kan njuta av spänning och nöje, under helger och semester", kommenterar Stefan Ytterborn, grundare och VD för CAKE.
Precis som CAKEs första motorcykel, är Kalk & (and) också starkt påverkad av downhill- och enduro-mountainbikes, både vad gäller körkänslan och hanteringen, och dess design tar hänsyn till de två sporternas geometri, fjädring och komponenter. Däremot skiljer sig växellådan något och topphastigheten har förbättrats, nu till över 100 km/h.
Varje komponent hos Kalk & (och) har utvecklats från början till stöd för sitt ändamål, eftersom komponenterna hos downhill-hojarna är för svaga och motorcykeldelarna är för tunga. Varje del hos Kalk & (och), inklusive chassi - ram, hjul och däck, fjädring och drivlina, har designats, konstruerats och tillverkats för optimal prestanda.
Precis som med CAKEs tidigare modell kan namnet Kalk härledas direkt till kalkstenen, berggrunden på Gotland där CAKEs testområden finns. Tillsatsen av & (and) betyder nästa fas i utvecklingen av Kalk.
Specifikationer, slutpris och tillgänglighet kommer att avslöjas vid försäljningsstart i slutet av mars 2019. Förbeställningskostnaden kommer att vara 200 USD eller EUR, beroende på kundens leveransadress.