Triumph har lanserat en "Factory Custom" -version av Thruxton R, med kolfiberkåpor, Öhlins-fjädring, bantad vikt och häftigare motorprestanda, med en angiven toppeffekt på över 105 hästkrafter.
Thruxton TFC anges komma med 10 extra hästkrafter (i jämförelse med Thruxton R), vilket innebär cirka 105 hästkrafter på topp, 115 Newtonmeter vridmoment, 5 kg bantad vikt (198 kg torrvikt) och med unika detaljer, såsom kolfiberkåpor och andra exklusiva materialval.
Begränsad till bara 750 individuellt numrerade motorcyklar totalt, kommer varje enskild Thruxton TFC att numreras individuellt och levereras med ett särskilt TFC ”handover pack” och certifikat undertecknat av Triumphs vd Nick Bloor, och ett TFC-kapell.
Thruxton TFC är klädd i kolfiber. Den maskinbearbetade övre gaffelkronan kommer med TFC-märkning. Modellen kommer med exklusiv lädersadel med specialdetaljer och maskinbearbetat oljepåfyllningslock av aluminium.
Många av Thruxton-komponenterna har också blivit svarta, inklusive de anodiserade trådekerfälgarna, Öhlins stötdämparna, motorkåporna och sadelkutsen.
Motorn får också en skopa av förädlingsprocessen - vilket resulterar i ytterligare 9,8hk ökad toppeffekt, än Thruxton R, vilket betyder en toppeffekt på cirka 105 hästkrafter på topp, medan maximalt vridmomentet också har ökat till 115 Newtonmeter.
Effektökningen uppnås genom ett antal lättare motorkomponenter, högkompressionskolvar, reviderade portar och kamprofiler, och skräddartillverkade titanljuddämpare från Vance & Hines.
Modellen kommer vidare med Öhlins NIX30-framgaffel och dubbla Öhlinare bak, Brembo 4-kolvs M4.34 radiellt monterade monobloc-bromsok och Metzeler Racetec RR-däck. Belysningen är rakt igenom av LED-typ, det finns tre körprogram, ABS och antispinn.
Pris kommer att presenteras under svenska motorcykelmässan. Modellen kommer att dyka upp hos landets Triumph-återförsäljare under juni månad.