På årets internationella motorcykelmässa EICMA i Milano presenterade Kawasaki sina motorcyklar för den kommande säsongen.
Som fortsättning av de årliga lanseringarna av nya modeller för den europeiska marknaden, satte Kawasaki igång ett surr i salongen med en uppföljning av Intermot-lanseringarna Ninja H2, Ninja ZX-10R familjen, Z125 och Ninja 125.
Med EICMA som plats för offentliggörandet av fem nya maskiner: Ninja ZX-6R - anpassad för landsvägskörning, kompletterad med bankörningsfokus, upges Ninja ZX-6R erbjuda 130hk, assist & slirkoppling, quickshifter och KTRC traction control. Tillsammans med gatanpassade hjälpmedel som ”intelligenta” ABS-bromsar, två effektlägen och Showa framgaffel.
Z-familjen får ett tillskott i form av den tvåcylindriga Z400. Med lägre vikt och mer kraft än sin föregångare fyller Z400 ett behov i nakna A2-klassen.
Till ett annat område av Kawasaki-specialitet. Presentationen gav en första indikation av två, för 2019 nya maskiner från W-familjen. Med ett arv som sträcker sig bak till 1966 och originalet W1 650, bär de nya maskinerna namnet W800 som W800 Street och W800 Cafe. Vid första anblick väldigt lika sina föregångare, men båda maskinerna byggs på fundamentalt nya chassin, nya bromsar och flertalet motor- och design-uppdateringar vilket i slutändan betyder att endast 10% från tidigare modell används hos de nya Euro4 och A2-godkända modellerna.
Den senaste versionen från Ninja H2 SX-familjen presenterades också i Milano. Med namnet Ninja H2 SX SE + drivs "the ultimate hyper tourer" av den unika 200hk kompressormatade motorn och kommer med Kawasakis elektroniska fjädring, samt nyheten Rideology App vilket använder en bluetooth-koppling för att länka förare och maskin. Detta tillåter inställningar av flera av fordonets funktioner via en smartphone och data som körlogg, bränslenivå och även serviceintervaller.
Den femte och sista nya modellen som visades upp på den internationella motorcykelmässan presenterade Kawasaki nästa generation av Versys 1000, tillgänglig i två varianter, Versys 1000 och Versys 1000 SE. Versys 1000 delar några nyckelfunktioner med Ninja H2 SX SE +, den allra senaste i literklassen har sin egna version av Kawasakis elektroniska fjädring fram och bak och även Kawasaki Rideology App.
Med moderna elektroniska förarhjälpmedel och fysiska attribut lyser Versys 1000 upp vägen med nya LED strålkastare och elektronisk farthållare medan föraren av Versys 1000 SE även har kurvljus och ytterligare skydd mot väder och vind med hjälp av nytt större kåpglas, handskydd och handtagsvärme, vilket också finns som tillval för basmodellen Versys 1000.