För att toppa utbudet av den framgångsrika F4-serien har MV Agusta presenterat specialversionen F4 Claudio, en hyllning till tidigare MV Agusta-bossen Claudio Castiglioni som tillsammans med designern Massimo Tamburini utvecklade den första F4-modellen 1997.
Specialmodellen kommer att byggas i en begränsad upplaga av 100 enheter och innehåller ett antal referenser till Claudio Castiglioni. Förutom sitt fulla namn kan hans signatur och Cagiva-logotypen (Castiglioni Giovanni Varese) också ses på tanken. Elefanten är en referens till företaget som Castiglioni grundade 1978.
F4 RC, "Racing Department"-modellen som härrör från F4:an som används i World Superbike, har verkat som teknisk grund för F4 Claudio.
Genom att lägga till ett SC-Project titanavgassystem och en ökad varvtalsgräns på 14 200 varv per minut, har motorn en angiven toppeffekt på 212 hk och 115 Nm maximalt vridmoment.
F4 Claudio använder det avancerade styrsystemet MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System), som med olika interna förbättringar bland annat ska garantera ännu bättre effektleverans.
Förutom STM slirkoppling, har Claudio omfattande elektroniska verktyg som 4 motormappar (traditionella Normal, Sport och regnmapparna har nu utökats med mappen Custom, vilken tillåter ytterligare anpassning för parametrar som gasreglering och motorbromsning), 8 nivåer av antispinn, quickshifter, växelindiktator och en AiM datalogger med GPS. Kåpdelarna är gjorda av kolfiber och toppas av BST Rapid Teck-kolfiberfälgarna. Brembo-bromsar och reglage, specialdesignade Pirelli Diablo Supercorsa-däck, Öhlins styrdämpare, NIX30-framgaffel och TTX36-stötdämpare är ytterligare godsaker den exklusiva modellen förädlats med.
Torrvikten uppges till 175 kilogram. Pris är i skrivande stund okänt.