Under måndagskvällen presenterade Indian Motorcycle flattrackinspirerade landsvägsmodellerna FTR 1200 och FTR 1200 S.
Inspirerad av Indian Motorcycles historia och framgång i flattrackracing, hämtar FTR 1200 och FTR 1200 S design och stylingelement från den mästerskapsvinnande FTR750-racern som dominerat American Flat Track sedan modellen introducerades 2016.
Enligt Indian så kombinerar FTR 1200 raceinspirerad design med smidig hantering, och en upprätt körposition för att skapa en körupplevelse utöver det vanliga. En ny 1203 kubikcentimeters V-Twin-motor uppges erbjuda cirka 120 hästkrafter på topp.
Förpackade i en fackverksram med sportig körposition har båda modellerna en inverterad framfjädring med dubbla radiellt monterade Brembo-bromsar för exceptionell manövrering och bromskraft. Bränsletanken har strategiskt placerats under sadeln för låg tyngdpunkt och mer centraliserad viktfördelning. På samma sätt som flattrack-racemodellen FTR750 är luftburken placerad direkt ovanför motorn för att optimera luftflödet och maximera effekten. Båda modellerna har en liknande bakre fjädrings- och svingarmsutformning som FTR750 för att inte bara erbjuda ett sportigt racestuk utan också säkerställa maximalt grepp och manövrering även på de tuffaste av vägar. Nyutvecklade Dunlop-däcl med flattrack-inspirerat mönster, kedjedrift och ProTaper flattracker aluminiumstyre kompletterar motorcykelns utseende.
FTR 1200- och FTR 1200 S-modellerna har båda LED-belysning, ett USB-snabbladdningsuttag, ABS-bromsar och farthållare för bekväm och säker körning.
Båda modellerna kommer med en ny vätskekyld 1203cc V-twin som erbjuder cirka 120 hästkrafter och 115,2 Nm vridmoment som bäst. En platt vridmomentkurva ska garantera en progressiv, förutsägbar motorkaraktär med massor av bottendrag och flexibilitet. Motorn har ett kompressionsförhållande på 12,5:1, högflödescylindertoppar och dubbla spjällhus för optimal luftflöde och kraft.
FTR 1200 S har allt detta och mer, inklusive:
· Fullt justerbar framgaffel och piggy-back stötdämpare med justering för fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning.
· 4,3-tums anpassningsbar Ride Command LCD-pekskärm med Bluetooth för enkel mobil-anslutning.
· Lutningskänslig stabilitetskontroll, ABS, antispinn och kontroll av wheelie-kontroll för ökad säkerhet och kontroll.
· Tre körlägen (Sport, Standard, Regn) med unika gasresponsnivåer och antispinn-kontrollnivåer
FTR 1200 kommer i Thunder Black, medan FTR 1200 S finns tillgänglig i Indian Motorcycle Red och Steel Grey, eller Titanium Metallic och Thunder Black Pearl och ett Race-replika färgschema som matchar den ikoniska FTR750 racehojen. Båda modellerna ska börja levereras till återförsäljare under första halvåret 2019.