Världens bäst säljande motorfordon, Honda Super Cub, gör comeback i Europa.
Modellen är lika lättkörd som förut och har kvar den unika, tidlösa designen. Motorn är en vridstark 125-kubikare som växlas smidigt och tyst med automatkoppling. Det nya chassit är robust med lång fjädringsväg, LED-lampor runtom och smartnyckel.
Så här skriver Honda i sitt pressmeddelande:
Den allra första Super Cub C100 lanserades 1958 när Honda hade funnits i 10 år. Soichiro Honda och hans mångårige kompanjon Takeo Fujisawa konstruerade modellen med en tydlig målsättning: ”att vara en användbar och kul del av människors liv”. Nästan 60 år senare, 2017, hade 100 miljoner Super Cub tillverkats, vilket gör den till världens populäraste motorfordon genom tiderna. Genom åren har Super Cub behållit sin stil, driftsäkerhet, enkelhet och användbarhet. Soichiro och Takeo lyckades verkligen med målsättningen med den lågmälda modellen: att göra människor mobila och hålla dem mobila.
Hittills har den senaste modellen Super Cub C110 sålts i Japan, där den är populär bland företagskunder som japanska postverket. I Sydostasien är den en vanlig syn på gatorna och fungerar som ett smidigt transportmedel i många familjer. Super Cub C125 riktar sig till alla sorters stadsförare, både äldre och yngre som vill ha en retroinspirerad maskin med äkta känsla och stil. Modellen är en utveckling av den legendariska Super Cub för att passa i modern stadstrafik och innebär ett nytt kapitel i modellens långa historia.
Tadamasa Maeda, projektledare för Super Cub C125: ”Vi vet att våra kunder är väldigt stilmedvetna, så därför vill vi att nya Super Cub C125 ska bidra till kundernas livsstil. Den tidlösa designen utstrålar kvalitet och mångsidighet, samtidigt som den nya modellen har starkare motor och bättre köregenskaper. Den nya maskinen har samma syfte som originalet: att vara en praktisk del av människors vardag och ge alla Super Cub-ägare ett stort leende på läpparna oavsett när och var de kör maskinen.”
Super Cub C125 är ett nytt kapitel i en unik historia om ett omåttligt populärt fordon som har sålts i över 160 länder. Utseendet är så välkänt att modellen var det första fordonet i Japan att registreras som tredimensionellt varumärke av det japanska patentverket.
Det klassiska utseendet finns kvar, men den nya modellen har mer effekt och vrid tack vare 125-kubiksmotorn, som gör det lättare att hänga med i stadstrafiken. Den automatiska centrifugalkopplingen är också uppdaterad för att matcha effektökningen och ge extremt smidig och tyst växling.
Även stålramen är optimerad med bättre styvhetsbalans och samma smidighet och lättkördhet som alltid. Längre fjädringsväg fram och bak, 17-tums gjutna aluminiumfälgar och skivbroms fram gör körningen bekväm och stabil med gott om bromskraft. Modellen har moderna funktioner som LED-belysning runtom och en praktisk smartnyckel.
Pärlemorlack framhäver Super Cub C125:s eleganta design och finns i följande alternativ:
Pearl Niltava Blue
Pearl Nebula Red
Deign och Chassi:
En varsam utveckling av den klassiska, stilrena Super Cub-designen, plus LED-belysning runtom
Lättkörd med bekväm körställning och smidiga och stabila köregenskaper
Längre fjädringsväg, 17-tums aluminiumfälgar fram/bak och skivbroms fram, enkanals-ABS
Praktisk och modern smartnyckel med kvitteringsfunktion
Super Cub 125 är framför allt konstruerad med fokus på mångsidighet. Den ska alltså vara lätt att använda för alla sorters förare. En viktig del av designen är den S-formade profilen, som går från benkåpan och det öppna benutrymmet via sadeln till bakskärmen. Öppningen mellan styre och sadel gör på- och avstigning mycket enklare.
Alla detaljer utstrålar stilren design och kvalitetskänsla. Det finns en snygg balans mellan karossens mjuka linjer och de skarpare kanterna på benkåpan och fram- och bakskärmen. Bakskärmen är tillverkad av tunn, pressad plåt istället för plast och framhäver modellens klassiska S-profil.
Ett designdrag som följt med sedan den första Super Cub är att framgaffel, styre och benkåpa bildar en sammanhängande enhet. Originalets vingformade styre har inspirerat det smidda, koniska styret på nya Super Cub C125. Styret är inbyggt i en kurvig plastkåpa som omger knapparna vid handtagen, instrumentpanelen och strålkastaren.
Styrets handtag är lätta att greppa och sitter i ett naturligt läge som passar den upprätta körställningen, som i sin tur ger föraren utmärkt sikt framåt och åt sidorna. Sadeln är bekvämare än på C110 tack vare tjockare och tätare skumgummi. Den är även smalare framtill för att föraren ska nå ner till marken lättare.
All belysning är moderna och skarpa LED-lampor och den runda instrumentpanelen består av två krominfattade mätare. I den yttre ringen sitter en analog hastighetsmätare och indikeringslampor och i den inre ringen finns en diskret digital display.
Hondas smartnyckel är en modern och praktisk detalj som man bara lägger i fickan, sedan är man redo att starta och köra iväg med Super Cub C125. Smartnyckeln styr också den elektroniska startspärren som är ett extra stöldskydd. Dessutom har nyckeln en kvitteringsfunktion som aktiverar blinkers när man trycker på en knapp. Det gör det lättare att hitta maskinen på en full parkeringsplats. Den gamla Honda-logotypen på smartnyckeln är en flört med den ursprungliga modellen och Hondas historia.
Körglädje och hanterbarhet har alltid varit kännetecken för Super Cub, och den inspirerade till och med Beach Boys att skriva en låt om modellen på 60-talet (My little Honda). Stommen i Super Cub C125 är en centralram av stålrör från C110, men ramen är uppdaterad för att passa 125-kubiksmotorn. Styvhetsbalansen har förbättrats runt styrhuvudet och motorfästena som en anpassning till den starkare motorn. Samtidigt är styre och sadel nu gummiupphängda. Fotpinnarna har gummiplattor för komfort och grepp.
Styrvinkeln är 26,5°, försprånget 71 mm och hjulbasen 1245 mm. Våtvikten är 109 kg. Fjädringsvägen är 100 mm för framgaffeln och 84 mm för de dubbla bakre stötdämparna (10/19 mm mer än på C110). Snygga 17-tums gjutna aluminiumfälgar bidrar till stabilitet och exakt styrning. Däcken är slanglösa med dimensionen 70/90-17 fram och 80/90-17 bak. Frambromsen består av en 220 mm skiva med enkolvsok och baktill sitter en 130 mm trumbroms.
Motor
Kraftkällan i Super Cub C125 är enkel, robust, driftsäker och ekonomisk. Den luftkylda 125-kubikaren har två ventiler, bränsleinsprutning och enkel överliggande kamaxel. Motorn har snyggats till utvändigt med matt metalliclack och kromdetaljer för mer kvalitetskänsla. Motorn är även uppdaterad invändigt för en bättre körupplevelse.
Motorn är väldigt tyst tack vare snedskurna primärdrev och ramlager med högre precision. Det går lättare att växla tack vare en lagrad växeltrumma. Växelarmen har ljuddämpande gummi och kopplingens ryckutjämningsgummi är optimerat för mjukare växling.
Cylinderdiameter och slaglängd är 52,4 x 57,9 mm och kompressionen är 9,3:1. Max effekt 7,1 kW levereras vid 7500 varv/min och max vridmoment 10,4 Nm finns vid 5000 varv/min. Kurvorna för effekt och vrid är linjära med lite brantare ökning från mellanregistret och uppåt. Växellådan har 4 växlar och enligt Super Cub-traditionen växlar man via en automatisk centrifugalkoppling, utan kopplingshandtag.
Bränsleförbrukningen för Super Cub C125 är 66,7 km/l (WMTC), vilket ger ungefär 245 km räckvidd på en full tank som rymmer 3,7 liter.
Tekniska specifikationer |
|
MOTOR |
|
Typ |
1-cyl luftkyld 4-takt, SOHC, 2 ventiler |
Slagvolym |
125 cm³ |
Borrning x slag |
52,4 x 57,9 mm |
Kompression |
9,3:1 |
Max effekt |
7,1 kW vid 7500 varv/min |
Max vridmoment |
10,4 Nm vid 5000 varv/min |
Oljevolym |
1,0 liter |
BRÄNSLESYSTEM |
|
Bränsleförsörjning |
PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning |
Bränsletankvolym |
3,7 liter |
Bränsleförbrukning |
66,7 km/liter (WMTC) |
ELSYSTEM |
|
Startanordning |
Elstart |
Batteri |
12 V-3,5 Ah |
KRAFTÖVERFÖRING |
|
Kopplingstyp |
Våt flerskivig automatisk centrifugalkoppling |
Växellådstyp |
4-växlad |
RAM |
|
Typ |
Centralram av stål |
CHASSI |
|
Mått (LxBxH) |
1 915 x 720 x 1 000 mm |
Hjulbas |
1 245 mm |
Styrvinkel |
26,5° |
Försprång |
71 mm |
Sadelhöjd |
780 mm |
Markfrigång |
125 mm |
Svängradie |
2,0 m |
Tjänstevikt |
109 kg |
FJÄDRING |
|
Fram |
26 mm teleskopgaffel |
Bak |
Dubbla stötdämpare |
HJUL |
|
Fram |
Gjuten aluminiumfälg, 10 ekrar |
Bak |
Gjuten aluminiumfälg, 10 ekrar |
Framdäck |
70/90-17M/C 48P |
Bakdäck |
80/90-17M/C 50P |
BROMSAR |
|
Fram |
En 220 mm hydraulisk skivbroms |
Bak |
130 mm trumbroms |
BELYSNING |
|
Strålkastare |
LED |
Bakljus |
LED |
Alla specifikationer gäller tills vidare och kan ändras utan föregående meddelande. |
|
# Observera att siffrorna som anges har tagits fram av Honda under standardiserade testförhållanden enligt WMTC. Testerna görs i en bromsbänk med en standardversion av fordonet med endast föraren och utan tillbehör eller extrautrustning. Den faktiska bränsleförbrukningen kan variera beroende på hur du kör, hur du servar ditt fordon, väder, vägförhållanden, däcktryck, monterade tillbehör, bagage, förarens och passagerarens vikt och andra faktorer. |